Nieuws

Reportage Bimota SB2: de Japanse Bimota

Achter elke interessante motorfiets zit een minstens zo interessante eigenaar. Zo ook George Kroeze, trotste eigenaar van de 44-jaar oude, maar nog altijd futuristische Bimota SB2. Hij achterhaalde de geschiedenis van zijn SB2, een klus van vallen en opstaan.

“Mijn huidige vrouw Yvonne en ik kennen elkaar zes jaar”, begint Kroeze zijn verhaal. “Toen ze voor het eerst bij mij in de schuur kwam, zag ze daar onder een paardendeken mijn Bimota staan. Die stond daar sinds 1995 – het jaar dat ik een Honda Fireblade kocht – in een diepe winterslaap. Ik vertelde Yvonne dat de Bimota een project voor later was. Over de SB2 heb ik altijd gezegd: deze blijft. Geen haar op mijn hoofd heeft er ooit aan gedacht om hem weg te doen.” ‘George, het is nu later’, antwoordde Yvonne droog. “George denkt nog steeds dat hij jong is”, wrijft de dame in kwestie nog even wat zout in de wonden. De woorden zetten de 64-jarige Kroeze aan het denken. Hij beseft direct dat hij in de herfst van zijn leven zit. Het is tijd voor actie, na een kwart eeuw rust moet de Italiaan uit zijn winterslaap ontwaken. Van langzaam ontwakende liefde is in 1989 geen sprake. Hals over kop valt Kroeze in katzwijm voor een hem totaal onbekende motorfiets in Oldeberkoop. “Een vriend van mij kocht er particulier een Moto Guzzi en ik was mee. Toen ik dit ding zag, was ik direct verliefd: wat een geweldige, aparte motorfiets.”

Waarom raakte Kroeze in 1989 direct verliefd op de Bimota? En wat is het verhaal achter de SB2, waarin de S voor de Suzuki-krachtbron staat? Je leest de hele reportage in Het Motorrijwiel 186. Nog geen abonnee, maar wel interesse? Klik dan hier.

Overig nieuws

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.