Nieuws

Op pad met drie Japanse tweetakten

Sportieve tweetaktmotoren waren halverwege de jaren tachtig al iets bijzonders. Het waren afstammelingen van de 500cc Grand Prix-fietsen uit die tijd en waren daardoor erg populair. We gaan op stap met de Honda NSR400, Suzuki RG500 Gamma en Yamaha’s RD500LC!

Deze ‘sportmotoren’ die voor ieder te koop waren, werden altijd afgemeten aan hun prestaties. Hun rolmodellen waren immers de Grand Prix-machines van die tijd. Het zijn tweetaktmachines die elke motorfreak het gevoel kunnen geven dat ze een fabrieksrijder zijn, net als Honda-icoon Wayne Gardner, Suzuki ster Rob McElnea of Yamaha-rijder Eddie Lawson. Van midden jaren tachtig spoelen we heel snel door naar 2023. In de tussentijd heeft de wereld niet stilgestaan. Helaas, wil je zeggen als je bedenkt dat fabrikanten allang geen motoren meer bouwen als de NS, RG en RD. Sterker nog, dit slag motoren past niet langer in de wereld van vandaag. Ze zijn alleen nog te vinden in de garages van enkele enthousiastelingen, vaak goed beschermd onder dekentjes, en ze komen maar zelden buiten. Het is dus een mirakel dat het ons lukte om deze drie motoren bij elkaar te krijgen voor een testrit. Voorzien van gloednieuwe Bridgestones BT46 gaan we op weg en stappen we het tweetakttijdperk weer in. We brengen een eerbetoon aan de geavanceerde technologie van deze fijnbesnaarde motorblokken en bekijken de resultaten van testen uit de jaren tachtig vanuit het huidige perspectief.

Maar hoe rijden die magische tweetaktfietsen anno 2024? Dat lees je in de uitgebreide reportage in Het Motorrijwiel 188! Een abonnement afsluiten? Dat kan, klik dan even hier.

Overig nieuws

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.