Nieuws

Een slijt- en onderhoudsvrije ketting 

BMW en Regina hebben samen een nieuwe ketting gepresenteerd die vergelijkbare eigenschappen moet hebben van een cardan-aandrijving. En dan hebben we het specifiek over het onderdeel onderhoud. Want de nieuwe ketting is volgens de twee merken volledig onderhoudsvrij.

Net als al eerder op de markt verschenen X-ring kettingen, heeft ook de nieuwe onderhoudsvrije ketting een permanente smeermiddelvulling tussen de bussen en schakelpennen, die wordt omsloten door X-ringen. Tot zover niets nieuws dus. De echte game-changer zit hem dan ook in de tot op heden noodzakelijke smering van de buitenzijde. Dat is bij de nieuwe ketting ook niet meer nodig. Dat komt doordat er gebruikgemaakt is van een nieuw coatingmateriaal voor de bussen genaamd tetraedrische amorfe koolstof (ta-C). Deze coating is extreem hard en slijtvast. Bijkomend voordeel is dat de coating ook een veel lagere wrijvingscoëfficiënt heeft. De ideale combinatie voor een ketting. BMW laat weten dat de ketting, zo’n 20.000 kilometer mee moet gaan voor hij vervangen moet worden. Als dat klopt, dan is kan het zomaar een nieuwe comfortrevolutie betekenen. Klinkt goed! De nieuwe ketting van Regina wordt ook voor andere merken beschikbaar. 

Overig nieuws

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.