+ Plus

Studio Peugeot 176 TC4

In ons land is het een zeldzaamheid, maar in het naoorlogse Frankrijk was de Peugeot 176 TC4 een lieveling van de massa. Dit exemplaar is bij ons dus een heel bijzondere verschijning. Hij is van de eerste eigenaar en verkeert in ongerestaureerde, originele staat. | Tekst: Uli Holzwarth; Foto’s: Flash Art |

Het verhaal van ons studiomodel begon op 29 april 1954. Op deze donderdag, 67 jaar geleden, meldde de eerste eigenaar een nieuwe Peugeot 176 TC4 aan voor gebruik in het Franse verkeer. De eencilinder-tweetakt kreeg toen het kenteken dat hij nu nog steeds draagt. Een mooi detail dus. Daarnaast sieren diverse stickers van bestemmingen in de Alpen deze bejaarde Fransoos. Het is een machine met een heerlijk patina en de 20.674 kilometers op de klok lijken ook geloofwaardig. Mede dankzij de roestvaste benzinetank was het niet al te ingewikkeld om deze oudgediende weer aan het lopen te krijgen: de carburateur in een ultrasoon bad, de bougie reinigen, nieuwe olie in de versnellingsbak en vers tweetaktmengsel in de tank, meer was er niet nodig om deze 7,5 pk sterke 170cc-eencilinder-tweetakt na lange tijd weer zijn verbazingwekkend sonore zang te ontlokken.
Het eerste proefrondje was kort, maar het tweede – na een korte check – eindigde bijna met een valpartij. De huidige eigenaar liet in de eerste versnelling de koppeling opkomen, waarna de Peugeot plotseling achteruit richting een muurtje schoot. Het zal niet voor het eerst zijn geweest dat een eigenaar van een klassieke eencilinder-tweetakt dit is overkomen.

Alhoewel dit exemplaar van de tussen 1951 en 1956 gebouwde TC4 een aanstekelijk patina heeft, is de Peugeot minder zeldzaam dan hij lijkt. Door de sterke concurrentie in de klasse tot 250 cc bleef deze machine in veel landen buiten Frankrijk weliswaar een exoot, maar in het naoorlogse Frankrijk zelf speelde de destijds als probleemloos bekend staande Peugeot met zijn vier versnellingen een belangrijke rol bij het mobiliseren van de massa. Niet zo gek dus dat de 176 TC4 in eigen land nog steeds een geliefde motorfiets is. De huidige eigenaar deed eens mee aan een klassiekershow in Chamrousse bij Grenoble en won er prompt de sympathieprijs met de Peugeot.

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.