+ Plus

Reportage: tellerrestauratie

Het begon een paar jaar geleden met een gebroken toerentellerglas van mijn Honda CB750F2. De aanschaf, slechts een paar tientjes, was nog het minste probleem. De reparatie was een heel ander verhaal. Hoe haal je zo’n teller onbeschadigd uit elkaar en – minstens zo belangrijk – hoe krijg je hem weer goed en waterdicht in elkaar? Op advies van ‘ervaringsdeskundigen’ zocht ik contact met de leverancier van het glaasje, tellertovenaar Marcel den Butter. Een paar dagen later ontdekte ik dat de revisie van Nippon Denso-tellers weliswaar geen rakettechnologie is, maar wel speciale vaardigheden en gereedschap vereist om de klus optimaal te klaren. | Tekst en foto’s: Hans Koopman |

Uit de hand gelopen
Dat was een jaar of vijf geleden. Inmiddels is deze specialiteit zo uit de hand gelopen dat Marcel den Butter er zijn bestaan van heeft gemaakt. Anderhalf jaar geleden kocht hij een representatief en ruim bemeten bedrijfspand in Rotterdam, waar hij met zijn rechterhand Nancy, dochter Sietske en twee andere medewerkers dagelijks druk is met het repareren en restaureren van vooral Nippon Denso -tellers voor Honda’s en Laverda’s. Over een uit de hand gelopen hobby gesproken.

De goede ervaring met mijn Honda-teller, te weten absoluut vakwerk voor een zeer redelijke prijs, deed mij besluiten het verkleurde klokkenspel van mijn verder in topstaat verkerende Laverda 750SF2 ook door Marcel een tweede leven te laten geven. Een omschrijving die is te rechtvaardigen vanwege het feit dat Marcel zich niet beperkt tot het optisch in nieuwstaat terugbrengen van snelheidsmeters en toerentellers. Het vervangen van de tellerplaat, het glas of de behuizing is prachtig, maar Marcel vergeet de techniek niet. Zo plaatst hij indien noodzakelijk bijvoorbeeld nieuwe tules rond de resetknop en nieuwe tellernaalden en ververst hij meteen de emulsie (dempingsvloeistof) die voorkomt dat de naald bibbert. Wanneer een teller wegens schade moet worden vervangen, kan hij ook de originele kilometerstand weer instellen.

Custom made
Het gedreven vakmanschap dat aan de keukentafel en in zijn bescheiden garage al het voor mij gewenste resultaat opleverde, kreeg een nieuwe impuls na het betrekken van een fraai bedrijfspand in Rotterdam. Er werd flink geïnvesteerd in de aanschaf van onder meer een straalcabine, een hightech-UV-led-printer en een geavanceerd softwareprogramma waarmee de printer wordt aangestuurd. Vrijwel alle tellerplaatbedrukkingen van de klassieke modellen van Honda, Suzuki, Kawasaki en Laverda zijn daarin opgeslagen. De inkt van de bedrukkingen wordt tijdens het printen met UV-licht gedroogd en dat zorgt er meteen voor dat de platen UV-bestendig zijn en daardoor zeer kleurecht.

Marcel heeft ook een lasersnijmachine en een CNC-frees aangeschaft, waarmee hij zelf de onbedrukte tellerplaten uit plexiglas, polystyreen (zoals gebruikt voor de CBX-tellers) en aluminium kan snijden. Daardoor is het mogelijk ook unieke en custom made exemplaren te vervaardigen. Wil je een tellerplaat met bijvoorbeeld het logo van het eiland Man erop? Geen probleem, jij vraagt, Marcel draait. Als voorbeeld toont hij op het scherm een toerentellerplaat die weliswaar heel standaard oogt, maar toch echt een eenmalig exemplaar is, dat speciaal op wens van de klant is vervaardigd.
Het is dat vakmanschap dat ervoor heeft gezorgd dat klanten over de gehele wereld hem inmiddels weten te vinden. Zelfs toonaangevende Japanse bedrijven (nota bene uit het land waar de Nippon Denso-tellers worden gefabriceerd) weten de weg naar Marcels bedrijf CB750faces.com te vinden.

Restauratie
Voor het restaureren van de tellers beschikt het bedrijf over het juiste gereedschap, maar ook over de noodzakelijke onderdelen, zoals krimpringen, glazen, rubber montageringen, fittinghouders en dergelijke. Allemaal speciaal voor Marcel vervaardigd, want waar vind je de juiste rubber tule voor een teller-resetknop? Inderdaad, nergens. Die worden dus speciaal op de juiste maat voor het bedrijf vervaardigd. En voor een order van een dozijn of zelfs gros kom je bij de rubber producerende industrie niet eens binnen. Begin maar eens met duizend stuks. Inmiddels zijn er al bijna 4.000 tellers door CB750faces.com gerestaureerd of gerepareerd en de vraag stijgt nog steeds. De motorwereld is maar klein en wanneer je de juiste kwaliteit levert, wordt een goede naam razendsnel verspreid. Mensen met restauratieplannen doen er dan ook goed aan als eerste hun tellers naar Marcel op te sturen. Dan kan de wachttijd namelijk nuttig worden gemaakt met het restaureren van de eigen motor.

Nippon Seiki
Tijdens onze eerste kennismaking was het assortiment van CB750faces.com beperkt tot de vrijwel identieke Nippon Denso-tellers van de meeste klassieke Honda- en Laverda-modellen. Tegenwoordig kun je er ook terecht voor de tellers van de klassieke Kawasaki Z1 900- en Suzuki GT750-modellen, waarbij de snelheidsmeters – net als de andere modellen – zowel in km/u- als mph-bedrukking leverbaar zijn. Gezien de snelle groei van het bedrijf zou het ons niet verbazen wanneer dat assortiment zich nog verder uitbreidt. Op de overzichtelijke website ontdekten we al diverse Suzuki-en andere Nippon Seiki-delen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.