+ Plus

LANGS WEG EN HEG

Jan Huberts op Jamathi
In HMR168 stond in de aflevering van ‘Wegrace Winnaars’ dat Jan Huberts ook op Jamathi heeft gereden. Daarop ontvingen we een mailtje van Dik Toersen, voorzitter van de Jamathi Club, dat dit bij de leden niet bekend was en ze wilden natuurlijk graag weten waar en wanneer dat was. De auteur van het stuk, Max Muller, reageerde daar als volgt op: “Volgens het naslagwerk ‘Adel in het Zadel’ reed Jan Huberts in 1975 zowel op Kreidler als Jamathi en eindigde hij op een elfde plek in de GP-eindstand.

Volgens mijn internetbronnen (nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkampioenschap_wegrace_1975) werd Huberts echter zeventiende in de eindstand, met vijf WK-punten, op Jamathi! De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden, maar je mag wel aannemen dat Huberts in dat jaar ook echt op Jamathi heeft gereden. Om meer zekerheid te krijgen, adviseer ik je om oude jaargangen van Moto73 en Weekblad Motor van 1975 door te pluizen. Daarin moet meer te vinden zijn, denk ik.”

Wij hebben er zelf nog even de jaargang 1975 van Motor op nageslagen en vinden in een overzicht van de eindstanden van het WK wegrace dat Huberts inderdaad als zeventiende eindigde met vijf punten, maar op Kreidler. In het verslag van de GP van België vinden we Huberts in de uitslagen echter op de negende plaats op Jamathi! In de overige races waarin hij punten haalde, staat Huberts genoteerd als rijdend op Kreidler. Dus tenzij de uitslag van België in Motor een fout bevat, reed Huberts in 1975 inderdaad ook op Jamathi.

Cyrus F75 Sport
Van Rolf Wassens ontvingen we twee foto’s van een bromfiets die in de Facebook-groep Oud Drenthe tot enige discussie had geleid: van welk merk zijn deze brommers? Ondanks de lage resolutie van de Facebook-afbeelding kunnen we na wat snuffelen het antwoord geven: het merk is Cyrus en het model de F75 Sport van 1961. De Venlose Rijwiel- en Motorrijwielfabriek Cyrus, v/h Jac. Franssen & Zonen, opgericht in 1884, produceerde in de jaren vijftig en zestig een reeks bromfietsen, waarvan de F75 Sport in het begin van de jaren zestig het topmodel was. Het was in elk geval het duurste, want het van een Sachs-tweetaktblokje voorziene model kostte in 1961 met twee versnellingen ƒ 785,- en met drie versnellingen ƒ 810,-. In de folder werd de F75 Sport aangeprezen als “een bromfiets voor zwaar gebruik, zowel voor uw werk als voor grote vacantie-trippen”.

Het model was luxe uitgevoerd met een verchroomde achterlichtbumper en een verchroomd kofferrek en was standaard voorzien van banden met witte zijvlakken, wat we ook op één van de foto’s zien. De F75 kon naar keuze worden geleverd in zwart/alabaster, groen/alabaster, blauw/alabaster of cognac/alabaster. De brommer was van Willem Posthuma, de vader van Jeanet Posthuma, die zo vriendelijk was de foto’s in hoge resolutie toe te sturen, zodat we ze hier kunnen tonen. Jeanet schreef dat de eerste foto is gemaakt in 1962 in Zwartemeer, toen Willem verkering had met haar moeder, Janie Schonewille, die ook de tweede foto maakte. Daarop zien we Willem in een fraaie uitmonstering met helm en stofbril; deze foto moet later zijn gemaakt, want de voorband met witte zijvlakken heeft hier plaatsgemaakt voor een geheel zwarte band.

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.