Het Motorrijwiel - 173

Update voor Triumph SpeedTwin Het is inmiddels drie jaar geleden dat Triumph de Speed Twin lanceerde, een toegankelijke retro-roadster met het vermogen en het koppel van de Thruxton R. Voor dit modeljaar kreeg de Speed Twin een Euro 5-kuur, maar daarnaast hebben de Britten deze classic nieuwe vering en een elektronica-update gegeven. De 1.200cc-Bonneville-tweecilinder van de Speed Twin is ondanks de Euro 5-update 3 pk sterker dan voorheen en levert nu 100 pk bij 7.250 toeren. Triumph claimt dat het blok daarnaast ook sterker in het mid- dengebied is geworden. Het maximum koppel van 112 Nm is bovendien 500 toeren eerder beschikbaar. Ook moet het blok iets levendiger aanvoelen door een nieuwe, lichtere krukas en een nieuwe dynamo. Hierdoor moet de twin niet alleen sneller toeren draaien, maar ook verder doorlopen, want het rode gebied begint nu 500 toeren later. Daarnaast is het blok voorzien van nieuwe hoge-compressiezuigers, herziene inlaatpoorten en andere nokprofielen. Aan de uitlaatzijde pronkt een set nieuwe uitlaat- dempers van geborsteld roestvrijstaal. De voorgaande generatie Speed Twin stuurde al bijzonder goed, maar toch heeft Triumph gemeend de rijeigenschappen naar een nog hoger plan te kunnen tillen. Daartoe heeft de twin een nieuwe 43-millimeter-Mar- zocchi-voorvork met 120 millimeter veerweg en daarnaast staat de Speed Twin op nieuwe twaalfspaaks 17-inch-wielen met sportieve Metzeler Racetec RR-banden. Ook de rem- men, die op het voorgaande model al best pittig waren, hebben een upgrade gehad. Aan de voorzijde prijkt nu een stel Brembo M50-monoblock-klauwen met 320-millime- ter-Brembo-schijven. De achterzijde wordt trouwens afgeremd door een remklauw van een andere fabrikant, Nissin. De drie rijmodi Rain, Road en Sport van de Speed Twin zijn iets aangepast en verder is de Speed Twin voorzien van een led-achter- licht en led-knipperlichten en in de koplamp geïntegreerde led-dagrijverlichting. Ook de afwerking van de toch smaakvolle Speed Twin is naar een hoger niveau getild, met onder andere nieuwe bevestigingssteu- nen voor voor- en achterspatbord en nieuwe koplampsteunen. De nieuwe Speed Twin is er vanaf € 15.500,- in de kleuren Red Hopper, Matt Storm Grey en Jet Black. Nieuw: Shoei NXR2 Shoei heeft zijn NXR-integraalhelm een flinke update gegeven. De nieuwe NXR2 is volledig nieuw opgebouwd en voldoet al aan de nieuwe (en strengere) ECE-22.06-norm. De in vier maten beschikbare buitenschaal van de NXR2 is gemaakt van een zeslaags AIM+- glasvezelcomposiet en ontworpen in de windtunnel van Shoei. Volgens de Japanse fabrikant zou het nieuwe design met geïnte- greerde spoiler moeten zorgen voor minder lift en drag en ook wordt het hoofd minder belast. De helm is voorzien van een extra breed CWR-F2-vizier, dat standaard wordt geleverd met een Pinlock-anticondensvizier. In tegenstelling tot de huidige NXR heeft het vizier nu een centraal geplaatste ver- grendeling, waardoor het openen en sluiten gemakkelijker gaat. Het ventilatiesysteem ging eveneens op de schop en telt nu zes inlaat- en vier uitlaatopeningen. Om het plaatje compleet te maken, is de NXR2 uit- gerust met een Emergency Quick Release System (EQRS), intercomvoorbereiding, dubbel-D-sluiting en uitneembare en was- bare binnenvoering. De Shoei NXR2 is vanaf september dit jaar verkrijgbaar. Hij komt er in zes unikleuren en twaalf decors, het matenspectrum loopt van XXS tot en met XXL. De prijzen variëren van € 479,- voor de uni-kleuren tot € 599,- voor de decors. Meer info: www.shoei-europe.com . De nieuwe Speed Twin is uiteraard Euro 5-proof en een stukje sterker dan zijn voorganger. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3