Het Motorrijwiel 172

MotoMondo lanceert nieuwe Mash-modellen voor 2021 MotoMondo is klaar voor het motorseizoen en presenteert de nieuwe modellen van Mash. Het gamma bestaat uit een nieuwe A1-motor en een compleet nieuwe zijspancombinatie, die beide voldoen aan de Euro-5 norm. De New Seventy 125 is als het ware het kleinkind van de in 2011 gepresenteerde Seventy, waar het voor Mash allemaal mee begon, en is met drie kleurvarianten goed vertegenwoordigd. Het model is, zoals de naam al doet vermoe- den, geüpdatet naar Euro5-specificaties en krijgt daarnaast een conventioneel stuur met crossbar en led-koplamp met dagrijverlich- ting. Vanaf 2021 gaat daarnaast volgens Mash de kwaliteit omhoog, vanwege de productie in een nu ISO 9001-gecertificeerde fabriek. De Seventy 125 is verkrijgbaar in het matzwart, koper en nieuwe blauw/oranje Gulf-uitvoer- ing, voor € 2.999,-. Daarnaast presenteert Mash een nieuw zijspan. Het is niet de ver- trouwde Five Hundred met span, maar voor de 2021-versie heeft Mash een gelimiteerde Force genomen en daaraan een span gekop- peld. Het zijspan heeft nu een 440cc-motor- blok (voorheen 400cc) en biedt daarnaast genoeg opbergruimte, protectiebeugels en een fullsize reservewiel op de achterzijde van het span. De Force Side 440 staat binnenkort voor €11.999,- bij de dealer staan. Meer info: www.motomondo.com/nl MV koopt klassieker van Nederlander MV Agusta heeft een CSS 175/204cc-racer uit 1950 teruggekocht op een online vei- ling. De motor, die sinds enige tijd in het Brabantse Eersel stond, dook onlangs te koop op bij veilingsite Catawiki. Het motor- merk is van plan de racer weer helemaal in oude glorie te herstellen. De MV werd in 1958 verkocht door Stanley Hailwood, de vader van Mike 'The Bike' Hailwood aan Britse coureur Chris Newport. Mike, die toen nog een jaar of 16 was, stond op dat moment nog aan het begin van zijn carrière. De kans dat Mike zelf ook op de motor gereden heeft, is dus groot. Koper Chris heeft de motor ook gebruikt ommee te racen. Uiteindelijk belandde de motor in een opslag. In 2021 werd de motor van de hand gedaan en werd hij gekocht door Dirk, die de klassieke racer naar Nederland haalde. Toen een lid van het MV Agusta- managementteam de motor op veilingsite Catawiki zag staan, werd direct alles in het werk gesteld om de motor naar de fabriek te halen. Niet vreemd, want het gaat om een bijzondere motor. De racer heeft name- lijk Amal TT-carburatie, een dubbele race- setup, Avon Green racebanden, velgen met velgklemmen, geventileerde trommels met luchtinlaat en een originele '54 Smiths toe- renteller. Het van origine 175cc-motorblok is opgeboord tot 204 cc, heeft een grotere cilinderkop, grotere poorten, oversized gepolijste kleppen, een hoge-compressie- zuiger en een originele megafoon-uitlaat. De motor heeft daarnaast geen dynamo/ vliegwiel en ook geen kickstarter. Die wer- den verwijderd om de racer nog lichter en sneller te maken. De motor zal, door de restauratieafdeling van MV Agusta weer in oude glorie hersteld worden. WETBLAST.NL BESTAAT 12,5 JAAR! Vincent van Ginneke uit Almere-Buiten heeft het nat stralen van alumi- nium in Nederland voor klassiekerliefhebber op de kaart gezet.Alumi- nium nat stralen, in het Engels wetblasting, vaporblasting of aquablasting genoemd, is een oppervlaktebehandeling die zeer geschikt is om alumi- nium onderdelen er weer ‘als nieuw’ uit te laten zien. Het geeft een glad, zij- deglansachtig oppervlak zonder maatverlies.Wie is Vincent Van Ginneke? Een pur sang liefhebber van klassieke motorfietsen. Sinds eind jaren ’70 rijdt en restaureert hij klassieke Engelse motoren. Daarbij was het stralen van onderdelen een terugkerend fenomeen.Veel ervaring deed hij op met een zelfbouw glasparel-straalcabine. Zijn streven naar het beste resultaat leidde tot de aanschaf in 2007 van een specialistische natstraal-cabinet. Het resultaat is superieur aan droog glasparelen of gritstralen. Meer info op: www.wetblast.nl of via info@wetblast.nl of tel. 036-549 03 64. Foto: Leo van Egmond 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3