Het Motorrijwiel 172

74 64 84 10 RIJ-INDRUK: Honda CB500T – Suzuki GT500 22 STUDIO: Peugeot 176 TC4 28 REPORTAGE: 100 jaar Moto Guzzi 38 REPORTAGE: Moto Guzzi Airone Sport 44 REPORTAGE: Sportgeschiedenis Indian 52 REPORTAGE: VKM-Beerzerveldrit 58 REPORTAGE: Skørn Classic Racing 64 REPORTAGE: 570.000 kilometer met een Royal Enfield 74 HELDEN VAN TOEN: Theo Bult 84 REPORTAGE: BMW R65 92 RIJ-INDRUK: Kawasaki Z900RS OPSTARTEN “Je kijkt de vijftig al mooi in de rug”, ik hoor het mijn oma nog zo met onvervalste Twentse tongval tegen mijn moeder zeggen toen Sara onverbiddelijk met rasse schreden dichterbij kwam. Dat is ook alweer een kleine 25 jaar geleden en inmiddels zou mijn moeder hetzelfde tegen mij kunnen zeggen. Met bouwjaar 1974 ben ik immers ook al een eindje op weg naar die leef- tijd van een halve eeuw. Dat maakt me uiteraard nog steeds te jong om het gros van de motorfietsen in Het MotorRijwiel enigszins bewust te hebben meegemaakt, maar desalniettemin beginnen mijn actieve herinne- ringen aan motoren zo eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Dat was de periode dat mijn vader het motor- rijden weer oppakte, met eerst een blauwe Kawasaki Z650 en later een knalrode Z750, beide vierpitters en laatstgenoemde met zo’n karakteristieke rechthoekige aquarium-koplamp. Het was de tijd van vele zaterdagse showroombezoekjes aan Motorpaleis Piet van Dijk aan de Enschedese Lombokstraat en aan Wout Broer Motoren en Elbert Motoren in Hengelo. Het waren ook de jaren van ritjes achterop. Eerst vooral korte rondjes door Twente, naar de wegraces in Raalte en Hengelo (Gelderland) en later wat verder weg richting Arnhem en langs de Rijn, waar familie woonde. Toen trouwens nog met een verplichte monstrueuze beugel achterop om te voorkomen dat ik er bij plotseling accelereren achterover af zou kukelen. Mooie ritjes waren het, waarvan ik me later herinnerde dat er af en toe wel erg veel snackbarretjes in zo’n route van mijn vader voor- kwamen. Een ‘balletje koud’ was toen een ‘guilty pleasure’ van de ouwe heer, dus ja, waarom niet het aangename met het aangename verenigen? Afijn, ik kan over die tijd nog lang uitweiden, maar het kwam allemaal weer naar boven borrelen toen ik in de afgelopen weken onderweg was met Kawasaki’s Z900RS (zie ook de rij-indruk verderop in deze uitgave). Inderdaad, een moderne retro- naked, maar wel één die met zijn geraffineerde looks bij mij feilloos de snaar van die tijd weet te raken. Ik heb er in elk geval een paar mooie ‘trips down memory lane’ mee gemaakt. Jeroen Hidding 58 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3