Waarom de Honda CL450 Scrambler hier niet kon landen
Waar Honda in de tweede helft van de jaren zestig nauwelijks genoeg Scramblers van haar productielijnen kon persen om aan de Amerikaanse vraag te voldoen, kreeg de ongekroonde koningin van de CL-lijn, de 450, hier te lande de fans maar mondjesmaat op de been. Na een prachtige rit op deze schoonheid blijft vooral de vraag hangen: waarom?
Was er misschien mis met onze voor vaderen? Was het leven in Nederland in de jaren 60 gewoon teveel huisje-boompje-beestje en kreeg daarom de overweldigende ‘joie de vivre’ die vanuit de VS overwaaide hier geen echte kans? Deze Honda CL450 Scrambler is in ieder geval rijplezier in zijn meest elementaire vorm. Had ik er destijds de centen voor gehad, dan was ik direct de eerste de beste Honda-dealer binnengestapt en niemand had me van deze levendige en kleurrijke motorfiets met glimmend chroom kunnen houden. En vandaag, meer dan een halve eeuw later, heeft de CL nog niets van zijn jeugdig enthousiasme verloren. Met zijn pure, esthetische vormen en wendbare rijwielgedeelte is het een regelrechte klassieker die zelfs de meest pragmatisch ingestelde motorrijder met een voorliefde voor moderne snufjes niet onberoerd laat. Het stoere uiterlijk, dat zo uit een Steve McQueen film komt, in combinatie met een zithouding met het brede stuur waardoor je met de armen wijd en de borst vooruit de wereld tegemoet rijdt. En dat met een heerlijk gecultiveerde twin met 180-graden-krukas in het vooronder.
Maar wat is het verhaal achter de CL450 Scrambler? En waarom kreeg hij in Nederland zoals gezegd geen poot aan de grond? We vertellen je alles over de Japanse Scrambler in Het Motorrijwiel 191! Geen abonnee, maar wel elke twee maand een nieuwe editie op de deurmat ontvangen? Klik dan hier.