Nieuws

Vers van de pers: The compete book of Moto Guzzi

Moto Guzzi bestaat dit jaar honderd jaar en hoe kun je zo’n eeuwfeest beter beginnen dan met een boek als ‘The Complete Book of Moto Guzzi’ van de Nieuw-Zeelandse auteur Ian Falloon?

Moto Guzzi is de oudste motorfabrikant in Europa en produceerde een flink aantal iconische motorfietsen. Het bedrijf werd op 15 maart 1921 in Genua opgericht door Carlo Guzzi en de broers Angelo en Giorgio Parodi en kreeg de naam ‘Società Anonima Moto Guzzi’. Carlo Guzzi zou de motoren ontwerpen, Giorgio Parodi (een zoon van een steenrijke directeur van een rederij) zou de onderneming financieren en Giovanni Ravelli (een toen al gevierd coureur) werd aangenomen om de motoren op de circuits te promoten. Slimme jongens, die Italianen! In zijn boek neemt Ian Falloon de lezer mee naar het eerste concept van Carlo Guzzi, een horizontale eencilinder viertaktmotor met een cilinderinhoud van 498cc. Dit eerste prototype kreeg de naam ‘G.P.’, dat stond voor Guzzi Parodi. Al vrij snel werd de motornaam veranderd in ‘Moto Guzzi’, aangezien Giorgio Parodi niet meer wilde dat de initialen van zijn naam aan de motorfietsen werden verbonden voor het geval de onderneming zou mislukken. Dit eerste model was maar liefst 45 jaar lang in grote lijnen bepalend voor Moto Guzzi’s wegmotoren.

In de jaren ‘20 tot en met ‘50 van de vorige eeuw kende Moto Guzzi al meteen veel succes in de internationale motorraces. In de allereerste race voor het Europees kampioenschap wegraces (de voorloper van de huidige Grands Prix) die op 7 september 1924 op de kombaan van Monza werd verreden, behaalden de Italianen Guido Mentasti en Erminio Visioli op hun Moto Guzzi’s meteen de plaatsen één en twee in de 500cc-klasse. Ook in de beroemde Tourist Trophy races op het eiland Man vestigde Moto Guzzi de aandacht op zich door de overwinning van Pietro Ghersi in de 250cc-klasse in 1926, die niet alleen de wedstrijd wist te winnen maar ook de snelste ronde op zijn naam schreef. Vanaf die tijd wist iedereen waar de naam Moto Guzzi voor stond. Het was de aanloop naar een roemrijke periode.

In dit corpulente boek beschrijft de auteur in acht verschillende hoofdstukken niet alleen het ontstaan van Moto Guzzi en de racesuccessen, maar natuurlijk ook het gouden tijdperk: de jaren ’45 tot en met ’57, toen er ook straatmodellen met een kleinere cilinderinhoud werden gebouwd en er schitterende nieuwe motoren verschenen, zoals de 247cc Albatros, de 350cc Condor, de 500cc Falcone, de 64cc Motoleggera, de 499cc Dondolino, de 498cc Gamballunga, de 500cc Bicilindrica en tal van andere modellen met verschillende cilinderinhouden.

Ook wordt de wellicht moeilijkste periode van 1958-1966 uitvoerig besproken, evenals de ingrijpende veranderingen van 1 februari 1967 toen de SEIMM (Società Esercizio Industrie Moto Meccaniche), een controlerende instantie van de Italiaanse staat, de nieuwe eigenaar van Moto Guzzi werd. Het SEIMM zag er als verantwoordelijke instantie op toe dat Moto Guzzi geen onverantwoorde uitgaven deed en zich aanpaste aan een culturele verschuiving van motorfietsen naar auto’s. Tussen 1973 en 1987 was de De Tomaso-groep eigenaar van Moto Guzzi en ging het weer beter met de firma.

Deze jubileumeditie van ‘The Complete Book of Moto Guzzi’ bevat een uitgebreid historisch overzicht van alle productiemodellen, inclusief de baanbrekende Falcone, de roemruchte V8 GP-racers, de V7 Sport, de Ambassador, de Eldorado, de Le Mans, en de Daytona en de nieuwste versies van de V7, de Griso, Stelvio en de V9. Het boek wordt gecompleteerd met een handige alfabetische index die het opzoeken vergemakkelijkt. Het spreekt voor zich dat dit boek voor Moto Guzzi-fans een aanrader is, al was het om als naslagwerk te raadplegen.

Nieuwschierig geworden? ‘The Complete Book of Moto Guzzi’ is voor circa € 50,- te bestellen via www.quartoknows.com

Overig nieuws

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.