Motorrijwiel

UPDATE Classic GP TT CIRCUIT ASSEN

16 tot en met 18 september | www.classicgp-assen.com

Onvergetelijke Grand Prix motoren met 15-voudig wereldkampioen Giacomo Agostini
Assen is het enige circuit ter wereld waarop al sinds de start van het wereldkampioenschap ’s werelds beste motorracers in actie komen. Meer dan 170 Grand Prix machines keren terug naar het ‘Circuit van Drenthe’, onder aanvoering van de grootste aller tijden; 15-voudig wereldkampioen Giacomo Agostini op zijn MV Agusta. Op het meest succesvolle circuit voor Yamaha, het merk won meer dan 40 Grand Prix races in Assen, brengt de Yamaha Racing Heritage Club wereldkampioenen als Phil Read, Dieter Braun en Carlos Lavado aan de start. En Tim en Tom Coronel stappen speciaal voor deze gelegenheid op de Eysink waarmee hun grootvader Bertus van Hamersveld de TT van 1932 reed.

VAN HAMERSVELD’S EYSINK 500: DE EERSTE ‘LOCAL FAVORITE’

In 1925 vond op het Drentse Circuit zijn eerste echte wegwedstrijd plaats en de Nederlander Bertus van Hamersveld leek deze te gaan winnen, ware het niet dat een kapotte klepveer hem die eer ontzegde. Het zou de eerste van vele ongelukkige races in Assen worden voor Hamersveld. Zijn snelheid en vastberadenheid maakten hem de eerste ‘local favorite’ in Assen, vooral in 1932 toen hij met de door Nederland gebouwde Eysink 500 cc reed.

Dick Eysink was in 1886 de Amersfoortse Rijwiel-, Automobiel- en Machinefabriek begonnen. 11 jaar later bouwden zijn zonen Menno en August de eerste Nederlandse auto. In 1913 won August een gouden medaille op de prestigieuze ‘England-Holland Run’ op een zelfgebouwde motorfiets die de basis werd voor een legermotor die tot 1930 werd geproduceerd. Na 1930 gebruikte Eysink motoren van ILO, New Hudson, JAP, Matchless en Python (Rudge) en het was de laatste die het meeste succes bracht. De overwinning in 1931 in het zesdaagse evenement in Merano, Italië door Dick Eysink, Gerard Schut en Bertus van Hamersveld was het finest hour van het merk. Een jaar later deed Eysink met Bertus van Hamersveld mee aan de Dutch TT wegrace met dezelfde 500 cc Rudge motor.

Van Hamersveld nam moedig de leiding voor grote namen als Stanley Woods, Graham Walker en Tim Hunt. Tienduizenden spectactors spoorden de Nederlander aan. Op koers voor minimaal een podiumplaats slaagde Van Hamersveld er tijdens een tankstop niet in om zijn Eysink opnieuw te starten en verloor kostbare tijd. Door de Eysink tot het uiterste te drijven om tijd in te halen, stopte de motorfiets uiteindelijk volledig. Van Hamersvelds ploeggenoot Jaap Houtop wist als negende te eindigen.

De 4-kleps radiale TT Rudge Replica motor produceerde ongeveer 35 pk met de stalen frame Eysink 500 was in staat tot topsnelheden rond de 150 kilometer per uur. In de Dutch TT van 1934 werden de Eysink 500’s overschaduwd door de nieuwste Britse racers, maar in 1948 slaagde Eysink er wel in om geschiedenis te schrijven in de lichtgewicht klasse waarbij Dick Renooy de eerste Nederlandse winnaar ooit werd op een Nederlandse machine in Assen. In 1956 hield het bedrijf op te bestaan om terug te komen met de productie van 50 cc bromfietsen.

Van Hamersveld stond twee keer op het Nederlandse TT-podium: in 1935 (250 cc) en 1937, als fabrieks-BMW-rijder in de 500 cc-klasse. Een crash op Zandvoort in 1947 maakte een einde aan zijn carrière. Een rotonde bij het TT Circuit is vernoemd naar de eerste lokale favoriet van Assen. Hij overleed in 1975 op 79-jarige leeftijd.

De Eysink 500 is eigendom van Wim Marijnis en is een van de weinige vooroorlogse grote klasse Eysinks die nog bestaan. 90 jaar na van Hamersveld’s 1932 Dutch TT, zal de motor tijdens de Classic GP Assen worden gereden door Van Hamersveld’s kleinzonen Tim en Tom Coronel, bekend om hun internationale race- en rally-inspanningen.

Copyright foto Tom Coronel – LDP International b.v.

Copyright foto Bertus van Hamersveld, 2e van links op de foto  – Target Press

Mobiele versie afsluiten