Tweecilinders in de motorindustrie waren begin jaren 30 al oud nieuws. Maar een viertakt-paralleltwin was in die tijd nog wel redelijk uniek, en precies in zo’n blok zag Horex-constructeur Hermann Reeb kans voor de toekomst…
In die tijd waren er twee motoren die voornamelijk werden gebruikt. In Munchen werd veelal ingezet op de beproefde boxermotoren, terwijl aan de andere kant van de oceaan bij Harley-Davidson en Indian de V-Twin-motoren de norm waren. Paralleltwins waren veel minder wijdverbreid, als je de DKW-modellenreeks, die alleen uit tweetakten bestond, buiten beschouwing laat. Hermann Reeb, die sinds 1927 bij Horex werkte, zag echter juist in dit ontwerpprincipe een groot potentieel voor viertaktmachines met een hoog vermogen. Reebs eerste ontwerpplannen voor de Horex twin dateren uit 1931 en het ontwerp en de bouw van het eerste prototype vonden in stilte plaats. Volgens de baas van het bedrijf, Fritz Kleemann, was het op kerstavond in 1932 dat de nieuwe twin van Reeb voor het eerst op de testbank draaide. Het was een ontwerp dat barstte van de nieuwe, revolutionaire ideeën en dat – jaren later – de standaard zou worden voor geavanceerde high-performance-motoren in Engeland: een robuuste, sportieve paralleltwin met gelijk op en neer bewegende zuigers, die Reeb vanaf het begin had gepland als een 600cc-blok met een slag van 90 millimeter en een boring van 65 millimeter én als een 800cc-variant met dezelfde slag en een boring van 75 millimeter.
En zo ontstaat de Horex S8. In Het Motorrijwiel 189 lees je alles over de viertakt-tweecilinder! Geen abonnee, maar wel elke twee maand een nieuwe editie op de deurmat ontvangen? Klik dan hier.