Motorrijwiel

Studio CZ 852: Tsjechisch racewapen!

De socialistische economie van voormalig Tsjecho-Slowakije had natuurlijk vooral veel nadelen, maar toch kende het ook enkele voordelen. Er kwamen namelijk bijzonder technisch geavanceerde racemachines uit het Oostblokland, waaronder deze prachtige CZ 852!

Net als bij de bekende fabrikanten zoals BSA en Royal Enfield heeft ook CZ haar wortels in de wapenproductie. Sterker nog, Ceská Zbrojovka betekent letterlijk ‘Tsjechisch Wapenarsenaal’. Tien jaar na haar oprichting in 1919 voegt het bedrijf fietsen toe aan haar assortiment, wat op dat moment bestaat uit handvuurwapens. De eerste motorfietsen van het merk volgen in 1932. De socialistische regering die na het einde van de Tweede Wereldoorlog het roer overneemt, nationaliseert CZ. Het is destijds het lot van de meeste bedrijven achter het IJzeren Gordijn. Het eveneens Tsjechische bedrijf Walter ondergaat dit lot in 1948. Jaroslav Walter, de in 1906 geboren zoon van bedrijfsoprichter Josef Walter, concentreert zich op de bouw van racemotoren. Hij ontwikkelt in 1938 een moderne OHC-250cc-eencilindermotor, die na een jaar al wordt vervangen door een motorblok met bovenliggende nokkenas. Later volgt ook een 350cc-variant, met een door een koningsas aangedreven bovenliggende nokkenas. Als zijn familiebedrijf in 1948 de das om wordt gedaan verhuist hij als constructeur naar CZ, waar zijn blokken de basis voor toekomstige racesuccessen vormen. De tweetaktmotoren op basis van productiemachines brengen daar namelijk niet het gewenste succes, en dus wordt Jaroslav met open armen ontvangen.

Maar hoe ging het na de komst van Jaroslav Walter verder bij CZ, en hoe kwam daar uiteindelijk de CZ 852 uit? Je leest het natuurlijk in Het Motorrijwiel 188. Geen abonnee, maar wel elke twee maand een nieuwe editie op de deurmat ontvangen? Klik dan hier.

Mobiele versie afsluiten