Motorrijwiel

Rij-indruk Moto Guzzi V7 Ambassador

Een Moto Guzzi V7 Ambassador is een droom om mee te rijden! De Ambassador, ook wel V7 Special genoemd, werd in 1969 gelanceerd en maar weinig exemplaren vonden hun weg van Amerika naar Europa. Gelukkig maakte de testmotor die oversteek wel…

Vanwege de zeldzaamheid van het model sta ik te popelen om de Ambassador in actie te laten komen. Toch moeten we voordat we op de knop drukken – de motorfiets heeft geen kickstarter – misschien eerst even stilstaan bij de introductie van de Guzzi-tweecilinder. Heel wat (oudere) liefhebbers associëren de motoren uit Mandello del Lario met de horizontale eencilinders waarmee fabrieksrijders als Bill Lomas de wereldtitel veroverden. Toch is het management in Mandello zich er al in het begin van de jaren zestig van bewust dat de 500cc-eencilinder (Falcone) niet meer op zijn best is en dat er een nieuwe motor nodig is. Die nieuwkomer komt uit een hoogst ongebruikelijke bron. Guzzi produceert naast wegmotoren uit zijn begintijd ook talloze twee- en driewielers voor het Italiaanse leger. Uit die samenwerking verschijnt in 1960 de eerste V-twin van Guzzi. Het geesteskind van generaal Garbani is de 3 x 3. Een 90°-V-twin drijft een bizar uitziend voertuig aan waarvoor geen berg te hoog is.

En negen jaar later verscheen dus deze V7 Special van Moto Guzzi. Weten hoe de Ambassador anno 2023 rijdt? Je leest de hele rij-indruk in Het Motorrijwiel 187. Interesse in een abonnement? Klik dan hier.

Mobiele versie afsluiten