Een tweecilinder boxermotor, krukas in de lengterichting en cardanaandrijving. Dat zijn de kenmerken van de BMW R68, het model waarmee BMW een soort ‘Duitse school’ van motorfietsbouw oprichtte. De Zündapp KS 601 is, met diezelfde kenmerken, een typische leerling van die school, maar heeft toch een heel nader karakter dan zijn leermeester.
Hoewel ik het specifieke model nog niet eerder reed, voelen de eerste kilometers op de BMW R68 als een weerzien met een oude vriend. Het krachtige motorgeluid, het temperament, het verrassend goede rijwielgedeelte voor een motorfiets op leeftijd, maar ook het besef dat vooral de rustieke versnellingsbak om speciale gevoeligheid vraagt, voelt allemaal heel vertrouwd. De heerlijk zonnige nazomerzondag en het prachtige landschap waarin we rijden versterken de toch al zo voortreffelijke rij- en geluidservaring nog eens verder. Om het geheel af te toppen rijden we samen met een Zündapp KS 601, ook wel bekend als de ‘Grüner Elefant’ en de gedoodverfde rivaal van de R68. De KS 601 vormt een prachtige aanvulling op en verrijking van het boxer-geluidsspectrum dat ons deze dag akoestisch begeleidt. De R68 klinkt in een direct vergelijk droog, helder en hard. De KS 601 op zijn beurt donkerder, rijker en met een smakkende ondertoon. Het is een echt een waar genoegen om erachter te rijden en te luisteren naar uitlaatgeluid uit de twee chromen dempers. Het is minstens zo’n feest om met de R68 over de kleine weggetjes te rijden die hier volop de steile hellingen liggen.
Maar hoe kan het dat deze rivalen ondanks hun gelijkenissen toch zoveel verschillen van karakter? Dat lees je in het directe vergelijk in Het Motorrijwiel 189. Nog geen abonnee, maar wel interesse? Klik dan hier.