Motorrijwiel

Reportage Italjet Grifon

De naam Italjet wordt door liefhebbers vaak geassocieerd met minimotoren en pittige offroadmotoren. Deze Grifon met z’n 650cc-viertakt-twin zien ze vaak over het hoofd. Hoog tijd om eens op pad te gaan met de vergeten Italjet!

Uitgerekend het blok van de Triumph Bonneville drijft deze zeldzame Italiaan uit Bologna aan. Het is de eerste en enige keer dat een andere fabrikant de Meriden-twin gebruikt. Italjet bouwt in een productieperiode van vier jaar ongeveer duizend Grifons. Daarvan ging het merendeel naar de Amerikaanse, Australische en Italiaanse thuismarkt. Het model is nu zeer gewild en eigenaar Roger Chapman had dan ook weinig of geen overredingskracht nodig toen hij de motor zag – en ook kocht – op een hoogst onwaarschijnlijke locatie. We draaien de klok even terug naar het begin van de jaren vijftig en daar staan we stil bij de oprichter van het bedrijf, Leopoldo Tartarini. Hij was een man die van de hobby en de passie uit zijn jeugd een winstgevend bedrijf maakte. Hij reed, racete en produceerde als volwassen man motorfietsen. Vanaf zijn vierde jaar reed Leopoldo – of ‘Poldino’, zoals hij beter bekend stond – op een minibike rond op het enorme familielandgoed bij Bologna. Het is niet vreemd dat hij op twee wielen ging rijden. Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was zijn vader een van de beste motorracers van Italië. Die bestierde niet alleen een grote Citroën-garage in het hart van Emiglia Romana, maar werd na de oorlog ook Moto Guzzi-distributeur voor de regio.

Maar Hoe kwam daarna Italjet tot stand? En wat is het verhaal achter de Grifon? Je leest het natuurlijk in Het Motorrijwiel 184! Een abonnement afsluiten? Dat kan, klik dan even hier.

Mobiele versie afsluiten