Motorrijwiel

Reportage Eddy Lejeune en Honda

My beautiful picture

Met drie wereldkampioenschappen op rij zorgen de jonge Belg Eddy Lejeune en zijn RTL360 Honda begin jaren tachtig voor de nodige opschudding in het gemoedelijke trialwereldje: de eerste titel in het WK trial voor Honda en de eerste voor een Japans merk. Bovendien is de Honda de eerste viertakt die een wereldkampioenschap behaalt, voor hordes Spaanse en Italiaanse tweetakten.

Vader Lejeune heeft nog twee zoons. Tegen de tijd dat Jean Marie in 1974 zijn eerste kampioenstitel bij de Experts op een Montesa verovert, heeft zijn twaalf jaar jongere broertje Eddy de kunst van het balanceren al onder de knie. Aanvankelijk door het trainen op zijn trialfiets en vanaf zijn tiende door het dagelijks oefenen op de 50cc-trial-Honda van zijn broer. Het is al snel duidelijk dat Eddy bulkt van het talent. Opgroeiend in een familie waarin de dag begint en eindigt met trial beschikt hij al over een karrenvracht ervaring als hij in 1977 – de dag na zijn zestiende verjaardag – zijn eerste wedstrijd rijdt bij de Juniors 50cc. Al spoedig ontstaat in de Plastiflac-werkplaats een nieuwe Honda-trialmotor. Die heeft het blokje van een Honda XR75, een 75cc-viertakt met 7 pk, en een aangepast Montesa-rijwielgedeelte. Eddy overklast zijn tegenstanders tot ze er moedeloos van worden en promoveert al snel naar de Senioren en de Experts. Ondanks de vermogenshandicap van 15 tot 20 pk door de kleinere cilinderinhoud ten opzichte van de 350cc-machines van Montesa en Bultaco weet de gebrilde jongeling zich meteen tussen de beste trialisten op Belgische bodem te handhaven. Zijn eerste zege behaalt hij in december 1978.

Maar hoe schreef Lejeune na die eerste zeg geschiedenis in de trialwereld? En wat maakte de viertakt Honda’s zo bijzonder? Je leest het in Het Motorrijwiel 183. Geen abonnee, maar wel elke twee maand een nieuwe editie op de deurmat ontvangen? Klik dan hier.

Mobiele versie afsluiten