Nieuws

Op pad met 3 Nimbussen

We kregen de kans om met niet één, niet twee, maar drie Nimbussen op pad te gaan om het vakmanschap van het gewezen Deense merk te ontdekken. Dat lieten we ons natuurlijk geen tweede keer zeggen, en dus gingen we op pad met de motorfietsen uit 1936 en 1938.

Drie exemplaren die ieder een van de drie fases van de modelontwikkeling representeren. De Nimbussen verschillen in technisch opzicht slechts in geringe mate en zijn ook niet in chronologische volgorde bij alle Nimbus-modellen doorgevoerd. Het naar uitrusting oudste model, het groene exemplaar, werd in 1936 gebouwd en is nog voorzien van de kleine 150-millimeter-trommelrem aan de voorzijde en van een vetgesmeerde upside-downvoorvork. Later gebruikte Nimbus 180-millimeter-remmen en een oliegesmeerde, maar niet gedempte vork met een rubber balg. De wijnrode Nimbus uit 1936 is daar een voorbeeld van. Oorspronkelijk had het rode exemplaar voetschakeling, maar dat is door de huidige eigenaar omgebouwd naar handschakeling. De blauwe Nimbus is het sport-exemplaar van het drietal. Hoewel de verschillen met het standaardmodel nauwelijks het vermelden waard zijn, wordt deze machine toch omgeven door een ander aura. De standaard Nimbus was een werkpaard en werd veel gebruikt door het leger, de politie en de posterijen. De Sport was daarentegen een motorfiets waarmee je goede sier maakte. In de kern lijken ze alle drie op elkaar. Die kern is een in lengterichting ingebouwde 750cc viercilinder-lijnmotor, waarvan de nokkenas door een koningsas wordt aangedreven.

Benieuwd naar het hele artikel? Sluit dan hier voordelig een abonnement af op Het MotorRijwiel.

Overig nieuws

Motorrijwiel als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.