Motorrijwiel

Horex laat Regina terugkomen

Horex? Die waren toch failliet? En toen weer niet, en toen toch weer wel. En zoals het er nu naar uitziet weer niet, want op de Intermot presenteerde de roemruchte Duitse fabrikant deze Regina Evo, een retrobike met een dikke éénpitter in het vooronder!

De naam Regina grijpt terug op één van de meest succesvolle modellen van Horex ooit, de in 1950 gepresenteerde Regina. Dat werd een verkoopsucces eersteklas, in totaal rolden er rond de 83.000 exemplaren van de band. Met de Regina Evo, een moderne interpretatie van het origineel, wil Horex nu deze oude tijden laten herleven.

Dat doet het met een bijzonder klassiek gelijnde machine mét een superlicht carbon frame en swingarm. Dat laatste is niet zo gek, want ondertussen maakt Horex deel uit van de Duitse 3C Carbon Group AG. Samen ook met de lichte aluminium tank zet deze Regina Evo slechts 133 kilo drooggewicht op de schaal.

De ronde vormen, priemende koplamp, spaakwielen, zwarte accenten en vele chromen details doen het origineel uit 1950 absoluut eer aan. Een open en minimalistisch design ook, dat van bepaalde kanten zelfs wat futuristisch aandoet. Bij de Regina Evo draait het niet om high-end power, maar om purisme, getuige onder meer de 48 pk sterke, vloeistofgekoelde 600 cc eencilinder in het vooronder, die overigens wel gewoon aan de Euro5-norm voldoet.

Verdere kenmerken van de Evo zijn onder meer een carbon (!) frame en swingarm, dubbele schijfrem voor (Ø 260 mm) met tweezuiger Beringer remklauwen (uiteraard met ABS), led kop- en achterlicht en een zesversnellingsbak. Simplistisch, puur, mooi. Nu maar hopen dat de Regina Evo er ook echt gaat komen!

Mobiele versie afsluiten