Motorrijwiel

Honda Dax terug in Europa

Hij is er weer! Honda neemt weer een Dax in het Europese modelgamma op, dit keer als 125cc.

In december 2020 liet Honda bij het Europese patentbureau al de typeaanduiding ST125 beschermen. Misschien dat je de afkorting ST aan geen enkel Honda-model, behalve de Pan European, weet te linken, maar dat de naam Dax je wel iets zegt. Deze cult-minibike liep in de jaren zeventig als ST50, ST70 en ST90 van de band. Beeldbepalend waren natuurlijk de kleine ballonvormige banden. Maar na 41 jaar is de Dax dus terug in Europa en wel als 125.

De nieuweling maakt gebruik van een soortgelijke opvallende stalen frameconstructie als voorheen en deze herbergt ook de 3,8 liter grote brandstoftank. De ST125 Dax rolt op twaalf inch wielen met een 120/70-130/70-bandcombinatie en de luchtgekoelde tweekleps-viertakt schakelt middels een vierversnellingsbak met centrifugaalkoppeling. Je schakelt alleen met de voet, koppelen met de hand is niet nodig. Daarmee volgt de Dax zijn historische voorbeeld, maar technisch is de kleine Honda helemaal bij de tijd. Niet zo gek, want de moderne Dax was tussen 1995 en 2003 ook al in Japan op de markt.

Het voorwiel wordt omvat door een 31mm upside-down-voorvork, terwijl het achterwiel in een stalen swingarm zit en wordt afgeveerd door stereo-schokdempers. Een modern lcd-display in een klassiek rond jasje houdt je op de hoogte van de meeste basale zaken en voor en achter zorgt led-verlichting voor de zichtbaarheid. De schijfremmen voor en achter worden uiteraard gecombineerd met ABS en het 775 millimeter hoge zadel zou aan twee volwassen personen plek moeten bieden.

Het 125cc-blokje met injectie erft de Dax van de Super Cub C125 en dat is goed voor 9,4 pk en 10,8 Nm. Met twee personen in het zadel zou je dan nog een gangetje van zo’n 90 km/uur moeten kunnen bereiken. Honda geeft voor de Dax een gewicht van 107 kilo op. De hooggeplaatste uitlaatdemper met kenmerkend hitteschild doet denken aan dat van de oer-Dax. Een geïntegreerde katalysator zorgt er voor dat het blok aan de Euro5-norm voldoet. Daarnaast moet de Dax dusdanig zuinig zijn, dat je makkelijk 240 kilometer op een tank zou moeten kunnen rijden.

De nieuwe Dax wordt waarschijnlijk in het najaar leverbaar in de kleuren grijs en rood en gaat € 5.099,- kosten.

Mobiele versie afsluiten