Motorrijwiel

Hommage aan een held: Brough Superior Lawrence

Brough Superior werd ooit beroemd dankzij Lawrence of Arabia en nu brengt de motorfabrikant een eerbetoon op twee wielen aan de legendarische militair, schrijver en archeoloog Thomas Edward Lawrence.

De Britse nationale held verwierf een heldenstatus door zijn rol als guerrillastrijder in Arabië tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog richtte Lawrence zich op het motorrijden en liet hij zin oog vallen op de machines van Brough Superior. Motoren die in die tijd gezien werden als de Rolls-Royce onder de tweewielers. Die liefde werkte twee kanten op, want de roem die rond Lawrence hing, wreef ook af op de motorfietsenfabrikant.

Om die tijd een beetje te doen herleven, brengt Brough Superior nu een handgebouwd eerbetoon aan de oorlogsheld uit, in de vorm van een speciaal Lawrence-model. Een motor waar er slechts 188 van gebouwd zullen worden. Met dat aantal verwijst Brough Superior naar het geboortejaar van Lawrence: 1888. In de basis is de nieuwe Lawrence gelijk aan de Brough Superior SS 100, maar dan veel verfijnder.

Het frame van de nieuwe motor is bijvoorbeeld volledig uit titanium vervaardigd. Het 19 inch voorwiel, met daaromheen een 120/70 band, hangt in een uit aluminium gefreesde Fior-voorvork. Deze is uitgerust met een volledig instelbare monoschokdemper met een veerweg van 120 mm. Aan de achterzijde zit eveneens een volledig instelbare schokdemper, die daar gekoppeld is aan een aluminium swingarm. Hier bedraagt de veerweg 130 mm. Verder zit aan de achterzijde een 17 inch wiel met 200/55 band. De remmerij komt uit de stal van Beringer. Aan de voorkant zitten vier 230 mm remschijven met twee radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen. Achter zit een enkele 230 mm remschijf met een tweezuigerremklauw.

Het minimalistisch aanwezig kuipwerk op de Lawrence is speciaal voor de gelimiteerde motorfiets ontworpen. Hierdoor heeft de nieuwe motor van Brough Superior een heel ander voorkomen gekregen dan de SS 100. Dit is uiteraard ook debet aan het aangepaste uitlaatsysteem met twee hoog eindigende einddempers.

Het blok is niet veranderd, wat betekent dat ook de Lawrence wordt aangedreven voor Brough’s bekende V2. Een Euro4-gehomologeerde krachtbron met een cilinderinhoud van 997 cc en een topvermogen van 102 pk bij 9.600 tpm en 87 Nm koppel bij 7.300 tpm. Ook de zesversnellingsbak is van de SS 100 meeverhuisd. In totaal weegt de nieuwe motor van Brough 200 kilo, dit gewicht is volgens de bouwer precies 50/50 verdeeld over de voor- en achterzijde.

Hoeveel de ode aan de Briste nationale held moet kosten, is niet bekendgemaakt. Maar gezien de prijshistorie bij het merk, dat onder leiding staan van de Franse ondernemer Thierry Henriette, zal het een flinke slok op de borrel zijn. Maar daar heb je dan wel iets heel bijzonders voor!

Mobiele versie afsluiten