Motorrijwiel

Armeluismotor omgebouwd tot racer

Photo © 2023 Guus van Goethem Photography www. sportfoto-ps.nl

Sparta’s waren armeluismotoren en dus geen ideale basis voor een wegracer. Toch reden er wel een aantal rond, waaronder Dick Renooy en Frans Visbach. Als Louis Gielen deze racer opbouwt, moet hij twee jaar in de leer bij Visbach. En die blijkt uiterst streng…

Gielen is een Sparta-man in hart en nieren. De 65-jarige inwoner van Jubbega heeft nu al 56 jaar lang zijn Sparta 200. En nee, dat is geen tikfout. “Op mijn achtste reed ik al op een Kreidler Van Veen, maar die reed ik total-loss. Een veeboer die bij ons langs kwam, bood me daarop een Sparta aan. Mijn vader zei nee, ik zei ja. De motorfiets kostte me uiteindelijk een krat bier, want het lukte me om hem binnen een week aan de praat te krijgen. De Sparta heb ik nog steeds en hij is perfect gerestaureerd, op een deuk in de tank na. Die blijft er ook altijd in, want die deuk is een souvenir aan die keer dat ik over de kop ging en in de sloot eindigde.” In 1997 wil Gielen gaan racen. Niet uit blind fanatisme, maar gewoon voor de lol. Natuurlijk moet het gebeuren op een Sparta om zoveel mensen als mogelijk kennis te laten maken met zijn geliefde merk. Bij een bijeenkomst van de Sparta Club maakt Gielen icoon Frans Visbach deelgenoot van zijn plannen. “Kun je rijden dan, jochie?”, vroeg een hartelijk lachende Visbach. De oud-coureur besluit om Gielen te ondersteunen met zijn raceplannen, maar stelt een niet geringe eis: twee jaar lang moet Gielen leren hoe een racemotor precies in elkaar steekt. “Dat ging heel ver. Als je weet dat Mary, de vrouw van Frans, bij wedstrijden altijd een luchtdruk- en vochtmeter bij zich had om de motorfiets exact af te stellen, weet je wel hoe diep Visbach in de materie dook.”

Hoe de leerschool van Visbach zich uiteindelijk vertaalde naar deze Sparta-racer lees je in de reportage in Het Motorrijwiel 191! Interesse in een abonnement? Klik dan hier.

Mobiele versie afsluiten