Het Motorrijwiel 182

38 66 78 88 34 Het feest dat beurs heet De eerste keer dat ik een klassiekerbeurs bezocht, kan ik me nog goed herinneren.Als een groot feest heb ik het niet ervaren. Sterker nog, de beurs was teleurstellender dan het spel van het Nederlands elftal bij het afgelopenWK voetbal. Het beursbezoek was een van de spaarzame vader-zoon-dingetjes van mijn vader en ik.We moeten op zoek zijn geweest naar onderdelen voor zijn Benelli Tornado 650 of Triumph Bonneville, maar of het nu voor de Italiaan of de Brit was, ben ik ver- geten. Het traditionele verdwalen in het pre-navigatiesysteemtijdperk niet. Uiteindelijk parkeerde mijn grondig vloekende vader zijn Citroën GS toch nog op het parkeerterrein van de Jaarbeurs in Utrecht. Op beurzen als de MotoRAI liep ik al jaren eerder kwijlend rond, maar Vehikel werd mijn eerste oldtimer-evenement. Eerlijk? Binnen vijf minuten had ik het helemaal gehad met de zwart beduimelde houten kisten die tot de nok toe waren gevuld met onderdelen die daar lief- deloos in waren gedonderd. Kist na kist ouwe zooi (zo noemde ik dat toen nog) passeerde de revue in plaats van de moderne motoren waarbij ik in de RAI stond te kwijlen. Zelfs mijn vader leek wat teleur- gesteld, in elk geval in de vraagprijzen.Vooraf hoopte hij op oud-metaalprijzen, maar elke standhouder vroeg de hoofdprijs. Een feest? Nee dat werd het niet. Hoe anders is dat anno 2023. Central Classics Houten was wel een feestje, een partijtje waarop we lang hebben gewacht. Dat kon je merken ook aan de feestgangers, want die liepen vooral op zaterdag de deur plat. Hoe kon ik dit een paar decennia eerder nu niet leuk vinden? Oké, ik ken tegenwoordig wat meer mensen en daardoor kun je in elk gangpad even lekker ouwehoeren.Waarover? Over motoren natuurlijk.Waar ik vroeger in de RAI om de nieuw- ste motoren danste, doe ik dat tegenwoordig om klassiekers. Of om youngtimers. Niet geheel toevallig dezelfde motoren waarbij ik vroeger wegdroomde op de RAI. De oude rotzooi van weleer is nu machtig mooie techniek. Zichtbare techniek die bijna vertederend eenvoudig in elkaar steekt, maar wel werkt. Net zo vertederend als de techniek – en soms ook bijna net zo oud…– zijn de bezoekers. Het is mooi om te zien hoe oud spul oude mannen jong maakt. Vrienden die al heel wat jaren van een pensioen genieten, zie je met hetzelfde enthousiasme rondom een schitterend gemaakt carter dansen als ik in mijn jonge dagen rondom de nieuwste modellen. Alleen al hun aanstekelijkheid op het klassieker- beursfeestje maakt een bezoek de moeite waard. En als ik in dit tempo doorga, vind ik houten kisten gevuld met vette of verroeste spullen in 2033 ook leuk. Ad van de Wiel 10 RIJ-INDRUK Honda CL360 – CB360G – CJ360T 20 REPORTAGE Central Classics, Houten 22 INTERVIEW Gerard Numeijer 28 REPORTAGE Garelli Tiger Cross Mark II 34 UIT DE PIONIERSTIJD Norvin 1950-1959 38 PRAKTIJK Kunststofvezel onderdelen maken (deel 2) 46 REPORTAGE PDF ‘The Faul’ hillclimber 51 REPORTAGE Op de fiets naar Spa-Francorchamps 52 REPORTAGE Eleanor McIntyre 60 REPORTAGE BSA A10 Super Rocket 66 REPORTAGE Enduropale Du Touquet 78 REPORTAGE Recordmachine BMW R100RS 86 REPORTAGE HMV-Benjamin Nick Woppenkamp 88 REPORTAGE Kawasaki Z750 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3