Het Motorrijwiel 182

VG Classic Frames & Parts is een bedrijf dat al meer dan dertig jaar ervaring heeft met het produceren van Harley-Davidson-replicaframes. Het is gespecialiseerd in klassieke H-D- frames, die vrijwel exacte replica’s zijn van originele Harley-frames, inclusief de gietstukken en gietnummers. Deze levert VG als enige ter wereld. We gingen op de koffie bij het bedrijf in het Overijsselse Hengelo en maakten ‘de geboorte’ van een frame mee. | Tekst en foto’s: Onno Wieringa | A FRAME IS BORN! Er is een toenemende vraag naar oudere typen Harley-Davidson-frames, vooral voor de Knuck- leheads en Panheads. Ze worden regelmatig gerestaureerd en (her)opgebouwd in hun oor- spronkelijke staat, waarbij het frame vaak veel aandacht nodig heeft. Dat kan een reparatie zijn of een complete restauratie, maar soms is er zelfs een compleet nieuw frame nodig. Op dit moment is VG Classic Frames & Parts min of meer de enige leverancier van replica-vintage-frames die perfect en volgens de standaardspecificaties zijn nage- maakt.“We zijn toonaangevend op het gebied van klassieke Harley-Davidson-frames, maar we zijn ondertussen nog continu bezig met het verbeteren van de details en de finishing touch”, zegt Herman Hulzebosch van VG Classic Frames & Parts, die het bedrijf al heel lang runt. Lasser Raymond Kleeman is er een paar jaar geleden bij gekomen om de continue groei van het bedrijf, dat op de huidige locatie zo’n 500 vierkante meter tot zijn beschik- king heeft, het hoofd te kunnen bieden. Aan de slag voor een Panhead ‘We recreate history’ luidt de trotse slogan van VG Classic.“Vandaag gaan we voor een klant een 1948-Panhead-frame bouwen”, zegt Raymond, die ondertussen de werkorder bekijkt en goed leest aan welke specificaties het frame moet voldoen. “Het moet een exacte replica zijn. Soms wil een klant bijvoorbeeld een andere balhoofdhoek of een andere aanpassing aan het frame, maar we maken dit frame helemaal zoals het in 1948 is gemaakt.” In het magazijn zijn alle onderdelen die nodig zijn om een frame te bouwen op voorraad. Raymond pakt de buizen, gietstukken en het balhoofd.“In het verleden gebruikte Harley verschillende bal- hoofden, wat deels te wijten was aan het feit dat de vorken in de jaren dertig en veertig een andere balhoofdhoek kregen”, legt hij uit. Hij wijst op minimale verschillen, want bij elk frame zit het verschil hem in de details! Wanneer de meeste buizen, onderdelen en giet- stukken zijn verzameld, stelt Raymond de mal in waarin elk frame wordt gebouwd. Het is een zeer geavanceerd stuk gereedschap, dat onmisbaar is en aan te passen is aan alle mogelijke specificaties en afmetingen. De mal heeft dan ook tientallen extra onderdelen voor alle mogelijke configuraties! De zadelbuis wordt eerst geplaatst. Daarna wordt een van de belangrijkste onderdelen, het balhoofd, in de juiste hoek gezet, waarna de twee onderbuizen in de mal worden geplaatst. Vervolgens worden de twee gietstukken bevestigd die de ‘bocht’ in de framebuizen vormen en waaraan de ogen voor zijspangebruik zitten. Twee gebogen pijpen lopen onder de motor door naar de versnellingsbak. De voorste motorsteun, ook een gietstuk, is al in de mal gezet en wordt gelast. Raymond neemt nog een gietstuk en dat wordt op de zadelbuis gezet. Met behulp van een laserstraal wordt met uiterste precisie gecontroleerd of alles precies in één lijn ligt. Aan de achterzijde zijn de steunen voor de versnellingsbak aan de buizen gelast, die ook min of meer kant-en-klare onderde- len zijn. Vanaf dat punt gaan beide buizen schuin omhoog naar achteren, naar de achteras. Ook daar worden gietstukken gebruikt, net als bij de origi- nele frames uit die jaren. Het ziet er als frame al heel herkenbaar uit! Elke bewerking en elke toevoeging van een giet- stuk of buis vereist dat er verschillende onderdelen De klus begint met het plaatsen van het balhoofd in de mal. Herman Hulzebosch en Raymond Kleeman, de mannen die zulke mooie frames produceren. 44 BEDRIJVIG KLASSIEK

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3