Het Motorrijwiel 180

BEWAKERS VAN HET ERFGOED Ze werden ooit verguisd en weggezet als jatwerk van inferieure kwaliteit, maar geheel op eigen kracht zijn Japanse motoren maatgevend geworden. Die vervloekte zwabberbakken van toen zijn de klassiekers en youngtimers van nu en bij de KJMV vinden ze een veilige haven. |Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Peter van der Zon| Natuurlijk heeft Peter van der Zon – voorzitter van de Klassieke Japanse Motorfietsen Vereniging (KJMV) – een gekleurde bril op, maar er is geen speld te krijgen tussen zijn betoog over het belang van de Japanse motorindustrie.“De Japanse motorindustrie heeft ervoor gezorgd dat heel veel mensen met heel veel plezier motor rijden”, vertelt hij.“Ze bouwden en bouwen namelijk een keur aan motoren, van licht tot zwaar, en ook nog goed- koop. De verscheidenheid aan modellen en de lage prijzen hebben heel veel mensen tot motor rijden aangezet. Dat was de Amerikaanse en Europese motorindustrie nooit gelukt.” In de shredder Het uitgangspunt van de KJMV is helder: het in stand houden van het Japanse motorerfgoed. Die gedachte is anno 2022 volledig geland, maar dat was niet altijd zo. Slecht voorbeeld doet wat dat betreft slecht volgen. De Japanse fabrikanten blonken vroeger namelijk uit in het eigenhandig om zeep helpen van hun eigen geschiedenis. Hoe- veel unieke racers – wegrace en/of terreinsport – verdwenen er niet rücksichtslos in de shredder? Versnipperaars draaiden overuren in plaatsen als Kobe, Hamamatsu en Iwata. In datzelfde Iwata (maar ook bij de andere fabrikanten) weten ze de waarde van hun klassiekers tegenwoordig beter in te schatten. Daarom kocht Yamaha voor het eigen museum verschillende replica’s van Ferry Brouwer. Met hetzelfde gemak waarmee de Japanse fabri- kanten hun creaties in de shredder mieterden, gooiden consumenten hun Japanse motorfietsen in de schrootbak.“Dat gebeurde vroeger echt te veel”, verzucht Van der Zon, die aansluitend opgelucht vertelt dat de interesse voor Japanse klassiekers en de KJMV groeit.“Tegen de stroom in groeien we als vereniging. Dat komt door de gegroeide interesse voor Japanse motoren, maar ook doordat 60 REPORTAGE KJMV

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3