Het Motorrijwiel 177

NET ECHT En of Royal Enfield oud en nieuw weet te verenigen! Naadloos zelfs. Zo goed dat het woord retro zelfs enigszins misplaatst voelt. Te vaak is een retro slechts een milde verwijzing naar het verleden, een modern ding met een schamel druppeltje klassieksaus. Oké, het laat zich niet ontkennen dat de Classic 350 beschikt over een lcd-schermpje, een lambdasonde,ABS (al is er voor de Aziatische markt een variant met trommel- rem achteraan), een usb-aansluiting en brandstofinjectie.Wel heeft Royal Enfield al dat moderne spul allereerst enorm knap gecamoufleerd en vervolgens rijkelijk overgoten met emmers klassieksaus. De door Enfield bedachte kwalificatie ‘all new classic’ is daarom zo gek nog niet. Geen openingszin De Classic 350 is geen eerbetoon aan de Bullet G2, het ís de Bullet G2, maar dan 74 jaar later. De staande eencilin- der, de uit de kluiten gewassen spatborden, de zijdeksels annex gereedschapskastjes en het eenpersoonszadel ade- men allemaal G2 uit. Het weghalen van het duozitje is het eerste wat elke toekomstige Classic-bezitter verplicht is te doen. Het maakt de motorfiets zoveel fotogenieker. Boven- dien is het slechts een kwestie van vier bouten verwijderen en het zadel en frame zijn geheel verdwenen, zonder dat er lelijke beugels of gaten zijn te zien. Verzin vooraf wel hoe Japan had de naam, China heeft hem nu. Toch komen de grootste onbeschaamde één-op-één-kopieerders tegenwoordig echt uit India. De gloednieuwe Classic 350 grijpt schaamteloos terug op de Bullet G2 uit 1948. Valt nieuw met een 74-jaar oud design te verenigen? |Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Florian Meuret en Rodolphe Herpet| 90 RIJ-INDRUK ROYAL ENFIELD CLASSIC 350

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3