Het Motorrijwiel 177

BRAAF TOERPAARD Dit verhaal begint met een e-mail van Adrie te Velthuis in Diemen: of er in Het MotorRijwiel ooit een artikel over de Kawasaki Z400 had gestaan. Bijgesloten was een foto van de zijne, een als nieuw ogend exemplaar uit 1976. Over deze lichte twin hadden we het nog nooit gehad en de machine van Adrie zag er zo appetijtelijk uit dat we een paar dagen later met camera en opschrijf- boekje voor de deur stonden. Het bleek dat Adrie de machine pas twee weken in zijn bezit had en er zelf nog geen meter op had gereden. Enerzijds omdat hij op de dag van aanschaf een laag hekje bij een grasveld over het hoofd gezien had en daarom met een lelijk beschadigde enkel zat. De KZ400 van Adrie te Velthuis dateert van 1976, maar heeft nog de zijdeksels van het 1975- model met het opschrift ‘OHC 400’. Kawasaki had de beoogde doelgroep voor de KZ400 perfect in de smiezen. Motorrijders die hun transportmiddel als toerfiets en niet als sportfiets zagen, waren enthousiast over de twin. Kawasaki liet zelfs een fabriek in de Verenigde Staten neerzetten voor het kleine model, dat bijna 220.000 keer werd verkocht. | Tekst en foto’s: Hans van Dissel | Anderzijds omdat bij het proefdraaien bleek dat de aansluitrubbers van de carburateurs naar de cilinderkop waren gescheurd, waardoor er valse lucht werd aangezogen. Nieuwe rubbers waren nog uit Japan onderweg. Het bleef dus bij een stationaire kennismaking. Toch was die voldoende bleek om eens nader in te gaan op het ontstaan en de ontwikkeling van deze Kawasaki-viertakt-twin. Wat Honda kan… Begin jaren zeventig had Kawasaki een reputatie opgebouwd als producent van razendsnelle twee- takten, met modellen als de 500cc-driecilinder Mach III H1, die in 1968 debuteerde, en de 750cc-Mach IV H2 in 1972. In die tijd werd het Kawasaki duidelijk – met name door steeds strengere emissie-eisen in de Verenigde Staten, de belangrijkste afzetmarkt voor Japanse motoren – 36 REPORTAGE KAWASAKI KZ400

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3