Het Motorrijwiel 177

Voor een 300-klok maken we een behuizing van glasvezel. LICHT EN MOOI Bij specials en eigenbouwmotoren wil de perfectie op detailniveau, zoals bij bijvoorbeeld de tellerbehuizing, nog wel eens te wensen overlaten. Toch is zo’n klusje niet al te moeilijk om zelf te klaren. | Tekst en foto’s: Jürgen Gassebner | Eigen oplossing Als je eens een wat nauwkeuriger blik werpt op het klokkenspel van specials en eigenbouwmotoren van uiteenlopend pluimage kom je vaak een 300 km/u-teller op Kawasaki- basis, een aftermarket-toerenteller en extra losse metertjes voor oliedruk en olietemperatuur tegen.Wat vaak minder fraai oogt, is het weliswaar functionele, maar verder weinig liefdevol uitgevoerde ontwerp van het geheel, met name als het gaat om de achterzijde van de klokken. Die zijn bijna altijd kaal en ogen door de kabels van de verlichting die er uitkomen ook niet echt netjes opge- ruimd. Dat stoorde me zelf bij de restauratie van mijn Egli-Kawasaki EVK 900 US Bonneville ook. Het bracht me ertoe om op basis van de tellerbehuizing van een Kawasaki Z1000 zelf een oplossing van plaat- staal te maken. Eerst staal, dan kunststof Allereerst wordt de behuizing in grove lijnen aangepast aan de eisen van de Egli-cockpit, dus een mooie, nauwe aansluiting met een metalen strip rond de tellerplaat, gesoldeerd, vertind, geslepen en als laatste gespo- ten. Binnen een dag ontstond zo een mooi gevormde behuizing, die me met een gewicht 87 gram toch nog iets te zwaar was. Ik besloot de behuizing uiteindelijk van dunwandige en met glasvezel versterkte kunststof te maken. Daarvoor maakte ik gebruik van de producten van het hierin gespe- cialiseerde R&G (in Nederland onder andere te verkrijgen via www. carbonwinkel.nl of www.hobbyin.nl ). Daarvoor had ik een zogeheten omgekeerde vorm nodig. Die kreeg ik door de gespoten tellerbehuizing aan de buitenzijde te voorzien van 32 PRAKTIJK ZELF EEN TELLERBEHUIZING MAKEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3