Het Motorrijwiel 177

TERUG NAAR ROYALS ROOTS Het is hoogst uitzonderlijk dat Royal Enfield na 120 jaar nog altijd motoren bouwt, maar de start als motorproducent is redelijk dertien-in-een- dozijn. Het begint in 1891 zoals zo vaak met de productie van wapens. In 1896 komen daar onder de noemer Enfield Cycle Company de gebruike- lijke fietsen bij. De vervolgstap laat zich eveneens raden. In 1900 experimenteert het bedrijf eerst onder de merknaam Royal Enfield met gemoto- riseerde drie- en vierwielers voordat het in 1901 de eerste motorfiets bouwt. Het is het geesteskind van Fransman Jules Gobiet en Bob Walker Smith. Dat allereerste type blijft slechts een jaar in pro- ductie en er blijft niet één enkel exemplaar van bewaard. 120 jaar later staat het moderne Royal Enfield dus voor een serieuze uitdaging als het een werkende replica wil bouwen op basis van een paar afbeeldingen. Steile leercurve In 1901 is het pionieren en experimenteren wat de klok slaat. Het verklaart de opmerkelijke positie van het 211 cc metende en 1,5 pk sterke Minerva- eencilinderblok. Net als bij een Solex vindt de mono een plekje voor het balhoofd en boven het voorwiel, alleen drijft een lange riem hier het achterwiel aan in plaats van een rol het voorwiel bij een Solex. De Royal Enfield-medewerkers van het eerste uur hebben een steile leercurve meegemaakt, want een jaar later verhuist het blok al naar de overbe- kende positie tussen de framebuizen. Veel exem- plaren van de allereerste Royal Enfield uit 1901 kunnen er in een jaar tijd nooit zijn gebouwd. Van die luttele exemplaren zijn er 120 jaar later nog precies nul over. Tot afgelopen november, toen medewerkers van Royal Enfield trots een replica presenteerden. Het is het resultaat van ouderwetse handarbeid onder de noemer Project Origin. Alle bouwinformatie stond op een paar vergeelde foto’s. Royal Enfield dweept als producent van retromotoren graag met het verleden. Geschiedenis kun je als reclameboodschap immers te gelde maken. Toch voelt de reconstructie van de eerste Royal Enfield als een oprechte zoektocht naar de oerknal van het bedrijf. Zonder bouwtekeningen of voorbeeld en slechts op basis van wat foto’s bouwde Royal Enfield de motor na waarmee het in 1901 allemaal begon. |Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Royal Enfield| 20 REPORTAGE ROYAL ENFIELD PROJECT ORIGIN

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3