Het Motorrijwiel 175

MISKEND TALENT Het MotorRijwiel schrijft over klassieke motoren en retro-bikes. Op Kawasaki’s Zephyr zijn beide omschrijvingen van toepassing. Prachtige, klassiek ogende machines waarmee Kawa begin jaren negentig als eerste grote fabrikant deze nieuwe categorie introduceerde. De ‘retro avant la lettre’ kwam eigenlijk te vroeg. De doelgroep waarop Kawasaki mikte (motorrijders uit de jaren zeventig), was nog niet toe aan een nostalgische revival. |Tekst en foto’s: Hans Koopman| Geruisloos verdwenen De behoefte aan motoren die een ode zijn aan de modellen die in de jaren zeventig onze harten sneller deden kloppen, zoals de nieuwe Z900RS en de W800, is van veel recenter datum. De Kawasaki Zephyr 1100, één van de indrukwekkendste nazaten van de roemruchte Z1 900, verdween daarom al een paar jaar na zijn introductie geruisloos van het toneel. Bijna dertig jaar later conclu- deren we dat het niet aan de motor lag. Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, omdat de Zephyr in dit verhaal van mijzelf is, maar ik beloof je een objectief verhaal over een motor met de uitstraling van de legendarische Z1, maar die in vrijwel elk opzicht superieur is Over het zitcomfort valt niets te klagen op de ruime Zephyr. REPORTAGE KAWASAKI ZEPHYR 1100

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3