Het Motorrijwiel 175

Casio Honda Racing-horloge Een horloge gebaseerd op Honda’s legendari- sche RC162-machine, zo kunnen we dit sierlijke klokje van Casio het best omschrijven. Onder andere de wijzerplaat, de bezel en de band ver- wijzen door hun kleuren en stijl naar de Honda van weleer. Naast het klassieke aspect is dit horloge ook zeker modern te noemen. Het loopt namelijk op zonne-energie in plaats van op een batterij. Het horloge is te koop voor € 229,-. Meer info: www.casio.nl . Moto Guzzi jubileummodel: deV100 Mandello Het eeuwfeest van Moto Guzzi is door de corona-pandemie en daarmee samenhan- gende maatregelen in Italië behoorlijk in het water gevallen. Maar dat heeft het Italiaanse traditiemerk er niet van weerhouden om een speciaal jubileummodel te onthul- len: de V100 Mandello. Een revolutie voor de Italiaanse fabrikant, want het nieuwe 1.042cc-blok met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder is vloeistofgekoeld. Daarmee breken de Itali- anen weliswaar met de traditionele lucht/ oliekoeling, maar wisselgeld is er dan in de vorm van meer vermogen. Het nieuwe blok is goed voor 115 pk vermogen en 105 Nm koppel, dat middels cardan-aandrijving rich- ting achterwiel gaat. Met de V100 Mandello mikken de Italianen op de sportieve toerrijder. De zit is dan ook nadrukkelijk rechtop, achter een elektrisch verstelbare ruit. Daarnaast heeft de Man- dello een echte noviteit in de vorm van twee uitschuifbare winglets, die de wind van de rijder weg geleiden. Deze passen zich al naar gelang de snelheid en de gekozen rijmodus automatisch aan. De nieuwe 1000 heeft verder een groot TFT-scherm, waarop onder andere alle info van de elektronische hulpsystemen en mappings is af te lezen. De Guzzi is voorzien van een 6-assige IMU met daaraan gekoppeld onder andere bochten- ABS en tractiecontrole. De V100 heeft verder vier rijmodi en daarnaast komt er ook een versie met semi-actieve vering van Öhlins, quickshifter, handvatverwarming en een smartphone-connectiviteit. Z650RS IS KAWA’S NIEUWE RETRO Kawasaki flikt het weer om op basis van bestaande techniek een uiterst fraaie retro te bouwen, die een passende ode is aan de historie van de Groenen: de Z650RS. Kawasaki heeft het zelf over ‘Modern Classic’ wanneer het over de retromodellen gaat. De Z900RS enW800 speelden daarin tot nu toe de hoofdrol, maar het duo krijgt in 2022 bijval van de Z650RS. Die is – zeker in het groen – zichtbaar een hommage aan de originele Z650-B1 uit 1977. Om het kenmerkende horizontale lijnenspel te verkrij- gen, loopt het achterframe van het stalen buizen- frame minder steil omhoog. Natuurlijk eindigt de Z650RS met de karakteristieke ducktail. Net zo vanzelfsprekend heeft de nieuwkomer een dashboard met twee ronde klokken en een net zo ronde koplamp. Dat die laatste van het led-type is en de eerste een LCD-scherm betreft, doet niets af aan het klassieke uiterlijk. Dat een vlak liggende monoshock de achterkant afveert in plaats van een stel stereoschokdempers kan er ook prima mee door. De Z650 doneert het blok. De paralleltwin heeft in RS-trim speciaal ontworpen motordeksels. De verschillen met het blok van de reguliere Z650 zijn overigens puur optisch, want de tweecilinder is net als in de Z650 goed voor 68 pk bij 8.000 toeren en 64 Nm bij 6.700 toeren. Voor wie een wat persoon- lijker tintje aan zijn RS wil geven, heeft de Japanse fabrikant een hele reeks accessoires paraat die het retrogehalte of juist het praktische nut verhogen. De Z650RS komt er in een groene, zwarte en grijze variant en gaat in Nederland € 8.999,- kosten en in België € 8.299,-. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3