Het Motorrijwiel - 174

NIEUWE Triumph maakte onlangs bekend druk bezig te zijn met een volledig nieuwe serie motorcross- en enduro-modellen. In Europa werd met ver- bazing gereageerd op dit sensationele nieuws. Triumphs besluit is echter gericht op zijn lucratieve markt: de Verenigde Staten. De verkoop van terreinmachines is daar al een aantal jaren flink stijgende en dat biedt kansen. Vanuit de Triumph-historie bezien is het niets nieuws. Vanaf het vroege begin werden Triumphs gebruikt in het terrein, in de jaren dertig ook in de Zesdaagse. De glorietijden van Triumph in het terrein zouden in de jaren vijftig echter pas echt losbarsten. | Tekst: Ivar de Gier/Writing History; Foto’s: archief A. Herl | Zesdaagse-succes De basis voor die glorietijden werd gelegd in 1937, toen Triumph de nieuwe 5T Speed Twin introduceerde. Het was een 500cc-paralleltwin die was ontworpen door Edward Turner. Twee jaar later bracht Triumph een sportievere versie op de markt, de Tiger 100. Beide modellen werden zo populair dat ook Norton, Sunbeam, BSA, AMC en Royal Enfield paralleltwins gingen produceren. Toen na de TweedeWereldoorlog de motorsport weer werd opgestart, kwam de vraag of Triumph voor de Zesdaagse (ISDT) van 1948 een aantal spe- ciaal gebouwde terreinfietsen kon leveren en prepa- reren. De Zesdaagse werd dat jaar in San Remo ver- reden. Triumph besloot de TR5 Speed Twin als basis te nemen. Het blok werd aangepakt en kreeg het aluminium cilinderblok en de aluminium cilinder- kop van een Triumph-generator, die in de Tweede Wereldoorlog in flinke aantallen was geproduceerd. Ook het rijwielgedeelte werd aangepast. Met suc- ces, want de Triumphs, die werden bereden door fabrieksrijders Allan Jefferies, Bert Gaymer en Jim Alves, wonnen drie gouden medailles en de trofee voor fabrieksteams. Dit grote succes leidde direct tot de introductie van de 500cc-Triumph TR5 Trophy, die in 1949 als een echte terreinfiets op de markt kwam. Hij was vrijwel identiek aan de ISDT-machines van het jaar daar- voor. De naam Trophy was een verwijzing naar de trofee die de Triumph-rijders in de ISDT van 1948 veroverden. Tot de introductie van de nieuwe gene- ratie Triumphs uit Hinckley zou de naam Trophy vooral voorbehouden blijven aan de terreinfietsen. Triumph probeerde de TR5 Trophy met de vol- gende advertentietekst aan de man te brengen. Het was “een machine die volledig ontworpen is om te GLORIETIJDEN? De liefde van Hollywood-ster Steve McQueen voor Triumph legde het Britse merk geen windeieren. De bekende sprong uit de film ‘The Great Escape’, uitgevoerd door stuntman Bud Ekins, is wat dat betreft legendarisch. McQueen zelf stond echter zeker ook zijn mannetje, zoals in de Zesdaagse van 1964. 34 REPORTAGE TRIUMPHS TERREINHISTORIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3