Het Motorrijwiel - 174

KLEPPEN IN PLAATS VAN CILINDERS Yamaha neemt het in de jaren zeventig met een vierkleps tweecilinder op tegen de tweekleps viercilinders in de halveliterklasse. Een groot succes is de XS500 niet, maar de smetteloze staat van ons fotomodel geeft alsnog de verdiende glans aan deze baanbrekende technische prestatie. |Tekst: Ralf Schneider; Foto’s: Ulrich Beuttenmüller| Bijzondere techniek Keer op keer komt Yamaha met ongewone motor- fietsconcepten en originele technische oplossingen. Momenteel vertegenwoordigen de Niken-driewie- ler en de crossplane-viercilinder van de YZF-R1 die drang om een stap verder te gaan. In het begin van de jaren negentig waren het de TDM850 en de GTS1000 met naafbesturing. Ga je nog verder terug, dan kom je in de jaren tachtig de XZ550 en de vijfkleps FZ750 tegen. In 1976 lanceerde Yamaha de XS500, de eerste wegmotor met een vierkleps tweecilinder. Alleen de Honda Enduro XL250S-eencilinder had eerder vierklepstechno- logie. Het ontwerp van de XS-motor – een staande twin met in tegengestelde richting bewegende zuigers, een balansas, twee bovenliggende nok- kenassen en de eerder genoemde vier kleppen per cilinder – is niet het enige ongewone kenmerk van ons fotomodel. Veel verrassender is dat we kijken naar een nieuwe motorfiets uit 1976. Deze XS500 heeft nog nooit gereden. Dat blijkt niet alleen uit de kilometerstand, maar ook uit zijn gehele uiter- lijk. Het is de perfecte kandidaat voor het officiële Yamaha-fabrieksmuseum. Bovendien wijst frame- nummer 200003 op een motorfiets die zeer vroeg in Europa is ingevoerd, misschien wel voor ten- toonstellingsdoeleinden, ook omdat er jaren geen 26 STUDIO YAMAHA XS500

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3