Het Motorrijwiel - 173

GELÄNDE/STRASSE VOOR STAD EN SHOW Bijzondere zithouding De ooit zo lege schappen (de eerste serie R nineT’s was direct uitverkocht) liggen vast alweer vol. BMW melkt het retrosucces name- lijk flink uit. Naast de oorspronkelijk roadster bouwt het de simpeler en goedkopere Pure, de Scrambler en de Urban G/S. Van de Urban G/S maakt het bovendien de zwart-gele 40 Years GS-Edition. De Racer is ondertussen alweer afgevoerd als beeldschoon, maar tegelijk een martelwerktuig dankzij een authentieke lang- gerekte zithouding. Daarvan heeft deze Urban G/S geen last, maar alledaags zit het nog altijd niet. Vooral de plaatsing van de voetsteunen zorgt voor een ‘pleehouding’. Na een gezamen- lijke motorrit hield mijn broer zich tot zijn grote plezier totaal niet in toen hij beschreef hoe ik op de BMW zat. In vriendelijker woor- den: het geeft niet alleen een pleegevoel, maar zo ziet het er voor derden ook uit. Op zich geeft het wel een klassiek gevoel, maar tegelijk voelt het ook opmerkelijk passief. Dat is ook weer niet zo erg bij een retro, waar het niet altijd op haren en snaren hoeft. Het bovenlichaam leunt – aangenaam – lichtjes naar voren en het stuur is breed. De knoppen zijn net zo nieuw als die op de nieuwste BMW en van retro is hier dan ook geen sprake. Bij de aanwezigheid van verschillende rijmodi, cruisecontrol, uitschakelbaar ABS en hand- vatverwarming denk je niet direct aan een klassieker. Puristen vervloeken het, pragmatici omarmen het. Al plaatst ook die laatste groep vraagtekens bij uitschakelbaar ABS.Waarom? Duikt er daadwerkelijk iemand het onverhard in met deze showvogel? Vermakelijke onrust Klinkt ‘showvogel’ te denigrerend voor deze besnavelde Duitser? Eerlijk gezegd is de showcomponent best groot, maar dat is niet zo vreemd voor een retro. De naamgeving versterkt het gevoel alleen maar verder. Om Urban en G/S in één typenaam te combineren, heeft iets geks. Een ‘urban-omgeving’ heeft geen zandwegen of modderpaden waarop je absoluut een Gelände/Strasse nodig hebt. Het stoere offroad-voorkomen is er dus vooral voor de show. Gelukkig wist BMW zich te bedwingen om de showfactor nog verder op te drijven. De retro- G/S’en staan vaak op grove noppenbanden. Het geeft ze een fotogeniek woest uiterlijk en stilstaand is de motor een factor tien stoerder. Alleen draait het bij motoren niet alleen om stil staan, het draait juist om rijden. Dat gaat veel fijner op de gemonteerde straatbanden dan op de noppenbanden. Het maakt de Urban G/S Boze tongen beweren dat BMW’s R nineT niets meer is dan een excuus om de schappen van het magazijn compleet leeg te krijgen. Geen idee of de in 2014 geïntroduceerde retro echt een bijeengeraapt zootje onderdelen is, maar het eindresultaat is na al die jaren nog altijd even eigenzinnig. |Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Jacco van de Kuilen| een vertrouwder aanvoelende motorfiets. Toch is het ook op straatbanden wel degelijk even wennen voordat je volledig senang op de motor- fiets zit. Door de gematigde naloop en balhoofd­ hoek en de lange wielbasis stuurt de Urban G/S niet superlicht in. De stuurdemper speelt daarin ook een rol. In combinatie met de passieve zit- houding ga je in eerste instantie niet door de bocht alsof je elkaar al jaren kent. Zeker niet als die bocht is geplaveid met putdeksels, zoals bij de fotobocht van deze reportage. Iets beter aan elkaar gewend blijkt de motorfiets best zijn lijn 92 RIJ-INDRUK BMW R NINET URBAN G/S

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3