Het Motorrijwiel - 173

DE VOORGANGER VAN DE MANX Na meer dan vijftig jaar in het bezit te zijn geweest van deze Norton International verkoopt Anna hem. Hoewel ze er nooit op reed, beleefde ze toch veel plezier aan deze voormalige circuit- racer. Of beter: deze succesvolle circuitracer. Vanaf 1931 reeg hij namelijk de International TT- overwinningen aan elkaar en pas bij de komst van de Manx in 1947 deed hij een stapje terug. | Tekst en foto’s: Ad van Boheemen, met dank aan Jan Hoogeboom | Bovenliggende nokkenas De International is niet de eerste Norton met een bovenliggende nokkenas. Die eer komt toe aan de CS1, die in 1926 werd ontworpen door Walter Moore. In 1927 won Alec Bennett met deze machine de Senior TT op het eiland Man. In de jaren daarna bleek dat de CS1 nauwelijks snel- ler was dan de stoterstangenmodellen en geen partij was voor de machines van de concurrentie. Omdat de resultaten tijdens de Grand Prix-races teleurstellend waren en de betrouwbaarheid veel te wensen overliet, kreeg Arthur Carroll in 1930 de opdracht de machine te verbeteren. Norton kon deze taak niet meer opdragen aanWalter Moore, omdat hij het bedrijf had verlaten om in dienst te treden bij NSU. Daar ontwierp hij de Bullus-NSU, die grote gelijkenis vertoonde met de CS1. Clubman-racers Arthur Carroll had zijn werk goed gedaan, want in 1931 veroverde de vernieuwde CS1 (Camshaft One) de eerste drie plaatsen in de Senior TT (500cc-klasse) en de eerste en de tweede plaats in de Junior-race (350cc-klasse). Het 350cc-model droeg de typeaanduiding CJ (Camshaft Junior). Datzelfde jaar bewees de CS1 zijn kwaliteiten ook op veel andere circuits. Geïnspireerd door deze successen besloot Norton in 1932 een TT-replica in weguitvoering uit te brengen. Deze motor was voorzien van een kickstarter, terwijl verlichting als optie leverbaar was. Het idee hierachter was dat de racesuccessen zouden bijdragen aan een grotere verkoop van de straatmodellen. Vanwege de vele successen werd deze motor niet naar één bepaald circuit genoemd, maar kreeg hij een naam die beter bij zijn internationale prestaties paste: Inter- national. De typeaanduiding was Model 40 voor de 350cc-uitvoering en Model 30 voor de 500cc- machine. Er waren snellere en zwaardere motoren Als de coureur plat op de tank ging liggen, diende het kussentje ter ondersteuning van zijn borst. In de tweede helft van de jaren dertig was plunjervering een revolutionair veersysteem. 72 REPORTAGE NORTON INTERNATIONAL

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3