Het Motorrijwiel - 173

PRE-TUPPERWARE- GOLDWINGS Gold Wing-haters vervloeken de Honda om zijn immense koffers, overvloedige kuipwerk en kuipruit als een schuifpui. En dat terwijl de motorfiets zijn carrière nog wel begon als naakte superbike. De motoren van Harry van Meer illustreren hoe indrukwekkend en mooi het naakte begin van de supertoerder is. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Jacco van de Kuilen | Liefde op het eerste gezicht Het motorleven van Harry van Meer (1955, Rotter­ dam) wijkt in bijna niets af van dat van het gros van de motorrijders. Op één punt na dan: als hij in 1975 de MotoRAI bezoekt, is hij vanaf de eerste aanblik verknocht aan de GoldWing. Het is liefde op het eerste gezicht. Overigens staat hij daarin niet alleen, want de halve beurs valt in katzwijm voor de creatie van Toshio Nozue. De eerste 1.000cc uit Japan, een duizelingwekkende 78 pk, de GL van Grand Luxe en de eerste Honda met cardan! “De Gold Wing is altijd bijzonder en anders geweest”, zegt Van Meer.“Dat grote, dat imposante, maakte de eerste keer indruk. Dat geldt ook voor het blok. Ik zag de Honda direct als een afwijkend ding, maar niet als potentiële racemotor, wat Honda ook mocht beweren. Ook zag ik hem als vooruitstrevend met zijn watergekoelde viercilinder-boxerblok met vier carburateurs, en schijfremmen”, aldus Harry. De liefde verdwijnt nooit meer.Wat er in de loop der jaren wel verdwijnt, zijn de vierkante meters in de schuur door alle gehamsterde GoldWings. De W van wrak Hoe groot en indrukwekkend de eerste GL1000 ook is, het had nog veel groter gekund. In 1972 testte Honda een zescilinderprototype. De M1/ AOK 9 (ook bekend als Project 371) heeft een cilinderinhoud van anderhalve liter. Honda knoopt een voorkant van een CB750 aan de achterkant van een BMW R75/5 en schuift daar een dikke boxermotor tussen. Door de oliecrisis verdwijnt de zescilinder uiteindelijk met stille trom. Terug naar het motorleven van Van Meer. Dat begint allemaal heel overzichtelijk met sleutelen aan fietsen en die maken op zijn veertiende plaats voor brommers.“Sleutelen doe ik al mijn hele leven en het gaat me gemakkelijk af. Je kunt er moeilijk over doen, maar in principe is het altijd een zuiger die op en neer gaat in een cilinder. Als je een GoldWing een paar keer open en dicht hebt gemaakt, is dat ook allemaal niet zo moeilijk meer.” Zijn twee broers sleutelen al net zo regelmatig, maar toch is er van de paplepel geen sprake.“Mijn vader deed aan tuinieren…”, zegt hij. Moeder Van REPORTAGE NAAKTE HONDA GOLDWINGS 36

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3