Het Motorrijwiel 172

Mag het iets meer zijn? Als de motor stationair loopt, kun je de verbran- dingsklappen bijna tellen. Hij klinkt ook best stevig, die 247cc-eencilinder-kopklepper. Je zou bijna denken dat er sinds de machine in 1955 de fabriek in Mandello del Lario heeft verlaten een 500cc-Falcone-blok in het open wiegframe is gesmokkeld. Zelf kan ik uren luisteren naar dit rustgevende pof-pof-pof-pof, dat wel iets weg heeft van het geluid van een oud scheepsdieseltje. Ik stel me al voor hoe ik er in een tuinstoel naast zit, met in mijn linkerhand een smakelijke Justus van Maurik – ieder mens zijn ‘guilty pleasure’ – en een glas Barolo in de rechter. Voor het oog is er dan ook nog wat te genieten, want aan de linkerkant van de karakteristieke liggende cilinder draait een Meer dan veertig jaar zijn liggende eencilinders kenmerkend geweest voor de zwaardere modellen vanMoto Guzzi. Uiterlijke wijzigingen waren in de regel altijd bescheiden van aard, zodat de in 1955 gebouwde Airone Sport waarmee ik vandaag de Betuwe mag verkennen oogt als een vooroorlogs model. Het moderne verkeer trotseren met zo’n rijdend monument lijkt een uitdaging. | Tekst: Gert te Lintelo; Foto’s: Carlo te Lintelo | HARTVEROVEREND groot vliegwiel. Door de donkerrode lak en de verchroomde omranding doet dit in een langzaam tempo bewegende balansgewicht denken aan de ouderwetse Berkel-snijmachine waarmee de slager plakjes worst en ham sneed, tot het gewenste onsje was bereikt.“Mag het iets meer zijn, meneer?” Ja hoor, ga gerust even door! Spijker De in 1939 gepresenteerde Airone heeft een giet- ijzeren cilinder en een open kleppenmechanisme. In 1948 maakt die constructie plaats voor een aluminium cilinder met een ingeperste stalen bus en een cilinderkop met keurig ingekapselde klep- pen, veren en tuimelaars. Motorrijders die hun hart hebben verpand aan de vooruitgang zullen het maar niks vinden, zo’n prehistorisch stuk techniek. Het contactslot, bijvoorbeeld, zit in de koplamp. De contactsleutel is een ‘spijker’ met een sierlijke bakelieten knop. Je schakelt het contact in door die pen helemaal naar beneden te drukken. Door het ding te verdraaien, zet je de verlichting aan. Starten is een kwestie van de benzine- en de oliekraan – de Airone heeft dry sump-smering – open zetten, bij koude motor vlotteren, de zuiger met de kickstarter ‘tegen de compressie zetten’ en dan maar hopen dat de motor met één of twee ferme trappen van zich laat horen.Wie de voorkeur geeft aan de eigentijdse druk-op-de-knop-start is nu al twee kilometer onderweg.Afzetten is ook ehhh... heel apart. Bij een klein beetje gas hou je de hand voor het aan- zuigkelkje van de carburateur. Een typisch geval Moto Guzzi bouwt liggende eencilinders vanaf 1921 en houdt dat 55 jaar vol. Die van de Airone meet 247 cc en levert bij deze Sport 13,5 pk. Als je eraan gewend bent, werkt de hak-teenschakeling best prettig. Een vliegwiel aan de linkerkant is kenmerkend voor de liggende eencilinders van Moto Guzzi. Alleen bij de laatste Falcone is het ingekapseld. 38 REPORTAGE MOTO GUZZI AIRONE SPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3