Het Motorrijwiel 172

EEN EEUW MOTO GUZZI! Eeuwelingen in de motorwereld behoren tot de uitzonderingen, zeker als ze na honderd jaar nog kras genoeg zijn om in de hedendaagse motorwereld mee te draaien. Moto Guzzi heeft de kaap van de honderd gehaald met eigengereide, maar doordachte en eenvoudige constructies. Vaak met momenten van glorie, maar ook met dieptepunten. Bovendien is het de oudste nog actieve motorfabrikant in Europa. Een bewijs dat stichter Carlo Guzzi het bij het rechte eind had. Of het eeuwfeest dit najaar in Mandello doorgaat, is vanwege de coronapan- demie onzeker. Als eerbetoon aan de trotse Adelaars brengen we een bloemlezing met de meest spraakmakende modellen. | Tekst en foto’s: Rik Van Eycken | Een ondernemend trio Carlo Guzzi was een man met visie. Geboren in 1889 in Milaan leerde hij al spoedig het vak dat hem vanaf zijn prille jeugd bezielde: alles wat met mechaniek te maken had en het sleutelwerk dat ermee gepaard ging. Hij week al spoedig uit naar het schilderachtige vissersdorpje Mandello, aan het Lago di Como, en kon in de smidse van Giorgio Ripamonti aan motorfietsen sleutelen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog onderhield hij als lucht- machtmecanicien het vliegtuig van Giorgio Parodi, de jongste telg uit een befaamde redersfamilie uit Genua. Daar ontmoetten ze de bekende vliegenier en motorcoureur Giovanni Ravelli uit Brescia, die in 1913 nationaal kampioen was geworden. Alsof de voorzienigheid er iets mee te maken had, ont- stond bij het enthousiaste trio het idee om zelf een motorfiets te maken, met Carlo Guzzi als construc- teur, Parodi als geldschieter en Ravelli als testrijder. Na de oorlog kreeg Carlo’s droom concreet gestalte met financiële steun van Parodi’s vader. Toen Guzzi’s eerste prototype op de wielen stond, was het ondernemende trio al een duo geworden na het dodelijk verongelukken van Ravelli bij een vliegtuigcrash. Guzzi en Parodi zetten hun plannen door en op 15 maart 1921 werd de Societa Ano- nima Moto Guzzi boven de doopvont gehouden. Als symbool voor hun onderneming kozen ze voor een vliegende adelaar, als eerbetoon aan hun ver- ongelukte vriend en als herinnering aan hun tijd bij de luchtmacht. Het eerste prototype verscheen een jaar eerder en was als GP (voor Guzzi-Parodi) meteen een kanjer 28 REPORTAGE 100 JAAR MOTO GUZZI

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3