Het Motorrijwiel - 171

NIEUWE IMPORTEUR MONIMOTO Oude motoren beschikken standaard niet over een anti-diefstalsysteem. Gezien de waarde van sommige van deze motorfietsen is het echter geen over- bodige luxe. Daarom worden antieke motorfietsen regelmatig uitgerust met zo’n systeem, zoals dat van Monimoto. Een compact tracking systeem dat je direct belt bij ongebruikelijke bewe- ging van je motorfiets (lees: diefstal). Monimoto heeft sinds kort een nieuwe importeur in Nederland, en wel Perier Motorsport. De motorkleding- en -accessoiresspecialist uit Eemnes voert beide versies van het Monimoto-sys- teem. Het Monimoto-trackersysteem is uiterst compact en in een handomdraai te installeren. Het bestaat uit twee delen: de tracker zelf, die je in de motorfiets verstopt, en een zogenaamde ‘key fob’ (sleutelhanger). Wanneer beide bij elkaar in de buurt zijn, is de tracker gedeactiveerd, wanneer je echter niet in de buurt bent en de motor maakt een ongebruikelijke beweging, dan zal het je binnen één minuut bellen en de actuele locatie delen via de bijbehorende app. Zolang de motor beweegt blijft het systeem de coördinaten waar de motor zich op dat moment bevindt doorgeven. Daarbij maakt het systeem gebruik van een voorgeïnstalleerde SIM-kaart voor internationaal gebruik. De kosten voor het SIM-kaart-abonnement zijn de eer- ste twee maanden gratis, daarna betaal je drie euro per maand. De Monimoto is er in twee uitvoeringen: de MM5 is enkel geschikt voor het 2G netwerk en kost € 169,-, daarnaast is er ook de 2G/3G MM6 voor € 199,-. Kijk voor meer info op www.periermotorsport.nl . Indian viert 100-jarig bestaan met nieuwe Chiefs Om het 100-jarig bestaan van de Chief te vieren, heeft Indian drie volledig nieuw ont- worpen Chief-modellen gelanceerd: de Indian Chief Dark Horse, de Indian Chief Bobber Dark Horse en de Indian Super Chief Limited. Omdat het echt een nieuw platform is, zijn de drie modellen in de basis gelijk aan elkaar. Zo hebben ze allemaal hetzelfde klassiek vorm- gegeven stalen buizenframe en worden ze aangedreven door Indians Thunderstroke 116 V-twin. Het frame ziet er, door zijn aflopende lijn, overigens uit als een hardtail. Maar schijn bedriegt, want de Chief's beschikken wel degelijk over vering aan de achterzijde. Indian heeft de schokdempers namelijk zo plat gelegd dat ze als het ware de lijn van het frame verlen- gen naar achteren. Rijklaar zetten de machines 304 kilo op de weegschaal. Aan de voorzijde zit een klassieke 46mm-telescoopvoorvork en in de druppelvormige tank past 15,1 liter benzine. Andere fijne zaken zijn de led-verlichting rondom, keyless-start, drie rijmodi en cruise control. Het dashboard van de nieuwe Chief's bestaat uit een 101 mm groot touchscreen display, dat ook bediend kan worden middels knoppen aan het stuur turn-by-turn navigatie kan tonen. Het geheel kan bovendien verbon- den worden met een smartphone. Het onder- scheid tussen de drie modellen zit hem vooral in de aankleding en kleurstelling. De Indian Chief Dark Horse heeft bijvoor- beeld een drag-bar-stuur, 19 inch gegoten wielen, een slank koplamphuis en een solo- bobberzadel. De Bobber heeft een mini ape-stuur, naar voren geplaatste voetsteunen, 16 inch spaakwielen, vorkpoothoezen en een grote koplamp in een gesloten behuizing. De Super Chief Limited is voorzien van een Quick Release windscherm, lederen zadeltassen, een toerzadel, floorboards, een traditioneel cruiser- stuur, 16 inch spaakwielen, een grote koplamp in een gesloten behuizing, vorkpoothoezen en een volledig verchroomde uitlaat. Hoe- veel de nieuwe machines gaan kosten en wanneer ze bij de dealer staan, is nog niet bekend. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3